لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۸

امان: اردوی ملی بر اساس پلان ها به عملیات خود ادامه می دهد


رییس اوپراسیون وزارت دفاع افغانستان می گوید، برای تامین امنیت در روز های عید تدابیر خاصی را اتخاذ کرده و در نتیجه عملیات موفقانه اردوی ملی جنگجویان مسلح مخالف حکومت، نتوانستند کدام حمله بزرگی را انجام دهند.

جنرال افضل امان دیروز در صحبتی با رادیو آزادی گفت، عساکر افغان روحیه عالی دارند و نشان دادند که می توانند وضعیت امنیتی در کشور را نسبتاً بهبود بخشند:

" خوشی ما به خاطر این است که منسوبین اردوی ملی افغانستان توانستند که تدابیر همه گانی را اتخاذ نمایند، ولی روزهای عید در عملی کردن این تدابیر، کدام تاثیری نداشت. ما به تعقیب دشمن هستیم، فعالیت تروریستی را خنثی می کنیم و عملیات ما مطابق پلان جریان دارد. "

جنرال امان گفت، در چند روز گذشته در ولسوالی های کوت و ده بالا ننگرهار، در ولسوالی های کجکی و موسی قلعه هلمند، در ولایات شمالی و شمالغربی و در ولایت ارزگان عملیات نظامی ادامه دارد.

اما قابلیت نیروهای امنیتی افغان و اینکه این قوا به تنهایی تا چه حد می توانند امنیت سرتاسری را در افغانستان تامین کنند، سوالاتی را ایجاد کرده است.

بر اساس گزارش ها، فعالیت نیروهای امنیتی افغان و تامین امنیت در افغانستان بر ایالات متحده امریکا فشارهای را وارد کرده تا روی پلان خروج نیروها از افغانستان تا پایان سال 2016 میلادی، دوباره غور کند.

گزارش های می گویند، جنرال جان کمپبل قوماندان عمومی قوای مسلح امریکا و ناتو در افغانستان، با ارزیابی خطرات ناشی از خروج نیروها از این کشور پنج گزینهء مختلف را ارایه کرده است.

به نوشتهء والستریت ژورنال در این بحث ها از تجارب در عراق نیز یاد می شود که در سال 2011 میلادی همهء عساکر امریکایی از این کشور خارج شدند و با خروج آن ها گروهء تندرو دولت اسلامی یا داعش، به میان آمد.

تعدادی زیادی از منتقدان به این باور اند که اگر امریکا بعد از سال 2011 میلادی حضور نظامی اش را در عراق حفظ می کرد، اردوی عراق در سال گذشته می توانست از پیشرفت گروهء دولت اسلامی یا داعش در این کشور جلوگیری کند.

هرچند، وزارت دفاع ایالات متحدهء امریکا یا پنتاگون پیشنهاد رسمی را در مورد تغییر رقم عساکری که باید در افغانستان باقی بمانند، ارایه نکرده است.

اما یک مقام ارشد قصر سفید به والستریت ژورنال گفته است که امریکا به آموزش، حمایت و مشورت در زمینهء جنگ با تروریزم با اردوی افغانستان متعهد بوده و با رییس جمهورغنی و متحدان بین المللی اش در این رابطه از نزدیک کار می کند.

حکومت افغانستان به اهمیت دوام کمک آموزشی و نظامی امریکا و متحدین آن تاکید می کند، اما می گوید که اردو و پولیس ملی توان تامین امنیت کشور شان را دارند.

جنرال افضل امان رییس اوپراسیون وزارت دفاع افغانستان در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی گفت، اخیراً شماری تلفات اردوی ملی کاهش یافته و در مبارزه با گروه های مخالف حکومت افغانستان، روبه پیشرفت اند.

اما به عقیدهء بعضی از ناظران زمانی که خبر عملی کردن پلان خروج نیرو های امریکایی از افغانستان مطرح می شود، امریکا و متحدان آن، باید نیرو های امنیتی افغان را خوب تجهیز نمایند و برنامه پیشرفتهء آموزشی را روی دست گیرند.

XS
SM
MD
LG