لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۷

کابل: کارمند موسسه GIZ به هدف بدست آوردن پول، ربوده شده است


با گذشت سه روز از سرنوشت یک کارمند ربوده شده موسسه کمک رسان "جی آی زید" تا اکنون معلوماتی در دست نیست و قوماندان امنیه کابل میگوید، بررسی های تازه نشان میدهد که این تبعه خارجی به هدف بدست آوردن پول ربوده شده است.

این کارمند موسسه جی آی زید که یک خانم وتبعه جرمنی است به گفته مسوولان قوماندانی امنیه کابل مسوولیت یک بخش مهم را در این نهاد داشته است.

فریدون عبیدی رئیس تحقیقات جرایم جنایی قوماندانی امنیه کابل از پیشرفت ها در بررسی هایشان از این رویداد سخن میزند اما اینکه چه پیشرفت های صورت گرفته است چیزی نمی گوید.

عبیدی میگوید به علت اینکه جان این خانم با خطر روبرو نشود، نمی توانند به رسانه ها جزییات بیشتر ارایه کنند:

" تلاش ها ادامه دارد کار صورت گرفته و ان شاء الله که به زودی به یک نتیجه برسیم شواهدی که ما در دست داریم نشان میدهد که این رویداد یک هدف جنایی است و رباینده گان برای اخذ پول به این کار دست زده اند، ما امیدوار هستیم که به زودی این خانم را از دست رباینده گان آزاد سازیم. "

این کارمند نهاد کمک رسان "جی آی زید" روز دوشنبه پس از آنکه میخواست از موتر پیاده شود و بسوی دفتر کارش برود از سوی مردان تفنگ دار در منطقه قلعه فتح الله شهر کابل ربوده شد.

یکی از مسوولان این نهاد گفت برای امنیت جان این خانم حتا نمی توانند از وی در رسانه ها نام ببرند.

و اما یکی از کارمندان این نهاد که نمی خواهد از وی نام گرفته شود به رادیو آزادی گفت افراد مسلح این تبعه جرمنی رادر مقابل دفتر کارشان با مهارت از شیشه موتر بیرون کردند و با خودشان بردند.

پس از این رویداد گفته میشود که این نهاد فعالیت هایش را در افغانستان به حالت تعلیق درآورده و کارمندان خارجی آن به شهرمزار شریف و برون از کشور انتقال و کارمندان افغان آن نیز بگونه موقت خانه نشین شده اند.

شماری از اعضای کمیسیون روابط بین المللی ولسی جرگه ادامه چنین رویداد ها را تلاشی از سوی دشمنان افغانستان برای توقف کارنهاد های کمک رسان در این کشور میدانند.

سید علی کاظمی عضو این کمیسیون میگوید تماس های که وی با مقام های امنیتی داشته است این رویداد یک رویداد سیاسی است و پاکستان درآن دست دارد:

" خوشبختانه حکومت وحدت ملی در رابطه به سیاست خارجی و جنگ تصمیم خود را اتخاذ کرد که پس از این اختیار دست خودشان باشد طبعاً دشمن از این فرصت استفاده میکند و هرآن ضربه یی که در اختیار داشته باشد به پیکر مردم افغانستان و دوستان خارجی ما در کشور وارد میسازد.

این اختطاف که صورت گرفته هم یکی از همین تلاش هاست.

نیروهای امنیتی برای مان اطمینان داده اند که پیشرفت های صورت گرفته و امیدوار هستیم که تا یکی دو روز دیگر نتیجه را برای مردم اعلام کنند. "

سفارت جرمنی در باره اینکه آیا فعالیت این نهاد در کابل از سر گرفته خواهد شد و بررسی های آنان از چگونگی ربوده شدن این خانم به کجا رسیده است چیزی نگفت اما پیش از این وزارت خارجه این کشور از آغاز بررسی های جدی در این باره خبر داده است.

با این همه شماری از اعضای ولسی جرگه هشدار میدهند که اگر نهاد های امنیتی نتوانند جلو چنین رویدادهای سازماندهی شده را بگیرد، نهاد های کمک رسان این کشور را ترک خواهند کرد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG