لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۸

آوازه ها در مورد توزیع اسلحه برای صدها تن در میدان وردک از سوی محقق


محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه
محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه

حضور افراد مسلح غیر مسوول در شماری از بخش های ولایت میدان وردک و آزار و اذیت مردم از سوی آنان نگرانی مقام های امنیتی را در این ولایت به همراه شده است.

قوماندان امنیه ولسوالی حصه اول بهسود نیز از چیز های در این ولایت پرده بر می دارد.

عزیز الله رضایی قوماندان امنیه ولسوالی حصه اول بهسود می گوید: این افراد آمر اداری این قوماندانی را در بازار برهنه کردند و هنگامی که وی می خواست خود را بپوشاند به دستانش به مرمی زدند.

رضایی می گوید: شایعاتی وجود دارد که محمد محقق و غلام حسین ناصری نماینده مردم وردک در ولسی جرگه در این ولایت به مسلح سازی افراد پرداخته اند.

"آمر اداری مره دیروز در شهرک سبز زمانی که می خواست موتر خود را ترمیم کند و مسلح هم نبوده لت و کوبش کرده اند و بدنش را برهنه ساخته اند و هنگامی که وی خواسته عورتش را بپوشاند به دستانش به مرمی زده اند که این کار در هیچ کتاب وجود ندارد که در برابر یک سرباز انجام داده اند، افراد را شناخته است.

آوازه هاست دگه که محقق و ناصری در مسلح سازی دست دارند."

از سوی دیگر یک منبع حکومتی می گوید که محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه پس از حمله مخالفان بر پوسته های نیروهای پولیس محلی در ولسوالی جلریز ولایت میدان وردک به مسلح سازی افراد غیر مسوول در این ولایت پرداخته است.

این منبع می گوید که شمار این افراد مسلح به هفتصد تن می رسد که سه صد تن آن غیر مسوول هستند و چهار صد تن دیگر آن زیر نام پولیس محلی در چوکات وزارت امور داخله فعالیت دارند و اما با سلاح های نیروهای خاص مجهز شده اند.

این افراد از سوی شخصی بنام علی پور رهبری می شوند مردی که به گفته منبع دستور از محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه افغانستان می گیرد.

این منبع که نخواست از او نام گرفته شود و صدایش به نشر برسد معلومات اش را با رادیو آزادی در مورد چنین در میان گذاشت:

"در دهم رمضان هنگامی که به ولسوالی بهسود سفر کردیم در آنجا دریافتیم که ده تن از اقوام کوچی اسیر افرادی مسلح غیر مسوول هستند در دایمرداد مراکز و یا قرارگاه ها دارند با سلاح های چون دهشکه، پیکا و هاوان تجهیز شده اند و حتا لباس های ذره به تن دارند.

اموال 24 خانه را با خود برده اند به آزار و اذیت مردم می پردازند خانه ها را به آتش می کشند ما با مقام های استخباراتی، موسفیدان و مقام های دولتی در این باره گفتگو کردیم و آنان برای ما گفتند که این افراد از سوی محمد محقق مجهز ساخته شده اند و رهبری آنان را در این ولایت مردی بنام اریپور دارد.

حتی یک مرد که اسیر این افراد بوده است شکنجه شده است، سیخ داغ را به بینی اش فرو برده اند آنان به شکنجه کودکان و کشتار زنان نیز در این ولایت می پردازند."

به گفته همین منبع اکنون این افراد مصروف آزار و اذیت، باج گیری و به آتش کشیدن خانه های شماری از باشنده های بهسود اول، بهسود دوم ، منطقه خواجه محمد، ولسوالی های جلریز و دایمرداد ولایت میدان وردک هستند.

موضوعی که شماری از باشنده گان بهسود نیز آن را تائید می کنند.

یکی از این باشنده گان که در ولسوالی بهسود دکان دار است می گوید: عملکرد این افراد را به چشمانش تماشاگر بوده است کسانی که به گفته او حتا به اقوام خودشان که هزاره ها هستند نیز رحم نمی کنند و به آزار و اذیت آنان می پردازند.

"من همو روز که مردم را آنها شکنجه می کردند دیدم بسیار حالت خطرناک را دیدم نمی دانم از سوی کی حمایت می شوند بلی مردم هزاره هستند از مردم خودما هستند همین طور می گویند که این افراد از سوی محقق و ناصری حمایت می شوند."

با شمار دیگری از باشنده گان این ولایت نیز گفتگو کردم، آنان به این مسئله مهر تائید گذاشتند و می گویند که بیشتر این افراد به جنگ و مسلح سازی و تشنج قومی دامن می زنند و بیشتر آنان از ولایت بامیان به میدان وردک آمده اند.

ملک رحمت الدین یک نماینده کوچی ها می گوید: این افراد از نزد آنان در یک ماه بیشتر از یکصد هزار افغانی پول می گیرند.

"به این افراد محقق و ناصری مشوره میدهد.

تمام شان مجهز با اسلحه شخصی دور بین دار هستند، مردم را تهدید می کنند تا اکنون ده تن از موسفیدان ما را لت و کوب کرده اند و هشت تن دیگر شان را با خود برده اند.

اموال و مواشی ما را با خود برده اند، تقریباً چهل تن از خانواده ها را بی خانمان ساخته اند و خبر نداریم که خانه های مان را به آتش کشیده اند یا نه فقط توانستیم زنان و خودکان ما را به جای امن انتقال دهیم و بس."

پس از حمله طالبان بر پوسته های نیروهای پولیس محلی در ولسوالی جلریز و کشته شدن ده ها تن از نیروهای پولیس محلی محمد محقق هشدار داد که در صورت بی توجهی حکومت باشنده گان این ولایت را برای دفاع از خودشان مسلح می سازد و در کنار آنان خواهد ایستاد.

اما اکنون دفتر مطبوعاتی این مقام ریاست اجرائیه این اتهام را به محمد محقق بی بنیاد می داند.

ناظر حسین صادقی مسوول رسانه های دفتر محمد محقق به رادیو آزادی گفت:

"این یک توطئه است در برابر استاد محقق و این همه را ما رد و تکذیب می کنیم این سخنان را کسانی می گویند که می خواهند وحدت ملی را خدشه دار سازند زمانی که استاد محقق گفته بود افراد را مسلح می سازد هدف آن مسلح سازی افراد زیر نظر شورای ملی افغانستان بوده است."

منبع که در مورد مسلح سازی افراد غیر مسوول از سوی محمد محقق به رادیو آزادی معلومات داده است غلام حسین ناصری نماینده مردم میدان وردک در ولسی جرگه را نیز به حمایت این افراد متهم می کند.

به گفته این منبع، از منابع استخباراتی و دولتی در ولایت میدان وردک دریافته اند که آقای ناصری از دیر زمان به مسلح سازی و پرداخت معاش به افراد مسلح غیر مسوول در این ولایت می پردازد.

اما آقای ناصری این اتهامات را رد می کند و آن را برخاسته از انگیزه های سیاسی می داند.

"این موضوع به هیچ وجه واقعیت ندارد و هیچ سند و مدرک وجود ندارد. ما اتفاقاً قربانی همین قضیه بودیم که کوچی ها بالای خانۀ ما در سال 1387 در تاریخ 26 برج دوم حمله کردند و می خواستند ما را بکشند. هر کسیکه این اتهام را به ما نسبت میدهد، کاملاً بی اساس است و به هیچ وجه الحمدالله ما نه وابسته به کشور خارجی بودیم و نیروهای امنیتی افغان در جریان هستند هنگامیکه در ولسی جرگه بودیم، بارها برای حل این معضل صدای خود را به شورا بلند کردیم.​

به هیچ صورت ما پشتیبان برگشتن به دهه نود نیستیم، اما هنگامی که اموال و خانۀ کسی مورد تجاوز قرار گیرد او میل دارد که در صورت همکاری نکردن حکومت از خود دفاع کند."

با این همه زلمی خلیل زاد سفیر پیشین ایالات متحده امریکا در افغانستان در صحبت با رادیو آزادی مسلح سازی افراد غیر مسوول را از سوی مقام های حکومتی خطر بزرگ برای افغانستان دانسته می گوید که این کار پیامد های نا گوار در قبال خواهد داشت:

"از نقطه نظر تاریخ و بزرگان افغانستان قدم های که بسوی ملیشه سازی برداشته می شود خطر بزرگ است برای افغانستان و می تواند زیربنای جنگ های داخلی برای آینده این کشور باشد و بسیار مهم است که از این چنین قدم ها جلوگیری صورت گیرد و هر تصمیم در چارچوب قانون صورت گیرد من مخالف چنین ملیشه سازی ها هستم."

در این حال شماری از مقام های پیشین امریکایی و کارشناسان نظامی افغان به این باور اند که این کار درکنار خود سری های دیگر زمینه را برای نقض حقوق بشر و ایجاد حکومت های موازی در افغانستان فراهم می سازد.

آنان هشدار می دهند، اگر حکومت افغانستان جلو گروه های مسلح غیر مسوول و خود سری ها را به موقع نگیرد در کنار مخالفان مسلح دولت این افراد برای مردم و حکومت به درد سری بزرگی مبدل خواهند شد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG