لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۹

نیروهای افغان در ولسوالی وردوج بدخشان در محاصره قرار دارند


رئیس شورای ولایتی بدخشان می گوید: در صورتیکه بزودی کمک های لازم به نیروهای امنیتی در پایگاه تیرگران ولسوالی وردوج این ولایت نرسد، فاجعه انسانی به میان خواهد آمد.

عبدالله ناجی نظری روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت: حدود دو صد و بیست تن از نیروهای امنیتی افغان از چند روز بدینسو در این پایگاه در محاصره مخالفان مسلح قرار دارند.

وی گفت: تا کنون هیچ کمک حمایتی صورت نگرفته و به گفتۀ وی اگر چنین ادامه یابد وضعیت جدی تر شده و تلفاتی زیادی به نیروهای امنیتی افغان وارد خواهد شد:

"پوسته تیرگران به گونه عملی در محاصره قرار دارد اما عملاً هیچ نوع کمک تا کنون در ساحه صورت گرفته و روی وضعیت تاثیر گذاشته باشد در این رابطه صورت نگرفته است، خواهش مردم و کسانی که در محاصره قرار دارند این است که با آنان کمک هوایی صورت گیرد و اگر چنین نشود یقیناً که وضعیت چنین باقی نخواهد ماند و تغییر خواهد کرد یعنی اگر توجه صورت نگیرد یک فاجعه انسانی در راه خواهد بود."

آقای ناجی نظری افزود که مقام های امنیتی قبل از محاصره پایگاه تیرگران نگرانی های شان را با وزارت داخله در میان گذاشته بودند اما هیچ اقدام پیشگیرانه در رابطه انجام نشده است.

به گفتۀ مقام های محلی بدخشان موقعیت استراتیژیک این ولایت، کم توجهی حکومت و عدم هماهنگی میان ارگان های امنیتی سبب شده تا تحرکات مخالفان مسلح در بدخشان افزایش یابد.

این در حالیست که چند ماه قبل مخالفان مسلح در ولسوالی جُرم بدخشان حدود هجده سرباز افغان را سر بریدند و تعدادی از آنان را زخمی ساختند.

در آن وقت نیز گفته شد که سربازان هیچ گونه حمایت هوایی و کمک نظامی دریافت نکرده بودند.

اما وزارت داخله افغانستان در کنار آن که در محاصره قرار داشتند پایگاه تیرگران در ولسوالی وردوج بدخشان را رد می کند می گوید که از تمامی امکانات برای رسانیدن کمک به این ولسوالی کار می گیرد.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت روز شنبه در نشست خبری در کابل گفت که تمامی اقدامات لازم به هدف رسانیدن کمک به نیروهای امنیتی افغان در ورودج انجام شده است و بزودی کمک ها به آنجا خواهد رسید.

"دشمن در وردوج تلاش می کند تا بالای نیروهای امنیتی افغان حمله ور شود و از چهل دو ساعت به این طرف ما در آنجا شاهد تحرکات دشمن بوده ایم بخصوص این تحرکات در تیرگران دیده شده که ما از روز گذشته به این طرف اقداماتی را روی دست گرفته ایم که به نیروهای خود در ولسوالی وردوج نیروهای حمایتی و کمک برسانیم، تلاش می کنیم تا از تمام امکانات کار بگیریم، در هیچ جا نیروهای امنیتی افغان در محاصره نیست بلکه از کشور شان دفاع می کنند."

آگاهان امور نظامی می گویند که حکومت باید به زودترین فرصت برای رفع محاصره نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی وردوج بدخشان کمک های لازم زمینی و هوایی را انجام دهد.

به باور آنان، در غیر این صورت سربازان گیر مانده در پایگاه تیرگران ولسوالی وردوج با مرگ مواجه خواهند شد.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG