لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۱

عکس العمل ها در پیوند به ملیشه سازی در شمال افغانستان


پس از آنکه معاون اول ریاست جمهوری و سرپرست ولایت بلخ از مبارزه بر علیه مخالفان مسلح در برخی از ولایات شمالی خبر دادند، این ائتلاف احتمالی را به جز از ریاست اجرائیه دیگر مسوولان حکومت و ولسی جرگه قبول ندارند.

ولسی جرگه افغانستان می گوید: بیرون از چوکات نیروهای امنیتی، مسلح کردن مردم و ملیشه سازی قابل قبول نیست و افغان ها هیچ گاهی به این کار اجازه نخواهند داد.

نذیر احمدزی معاون دوم این جرگه روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که جنرال دوستم، عطا محمد نور و محمد محقق باید بجای این ائتلاف، تلاش های شان را برای تقویت نیروهای امنیتی بیشتر سازند.
"جنرال صاحب دوستم حالا تنها رهبر شمال نیست، معاون اول ریاست جمهوری است توقع من هم از والی صاحب این است اینجا ما سکتور امنیتی داریم که اردوی ملی، پولیس ملی و امنیت ملی است، اگر ما می خواهیم اینها را باید مشترکاً تقویت کنیم نه اینکه اینها ملیشه سازی کنند و نه مردم این کار را اجازه می دهند."

ولسی جرگه در حالی ایجاد ائتلاف احتمالی را بر علیه مخالفان مسلح یک کار بی جا می داند که جنرال عبدالرشید دوستم و عطا محمد نور در روز اول عید در مورد این مبارزه سخن گفتند.

سرپرست ولایت بلخ فیصله مشترک شان را با عبدالرشید دوستم و محمد محقق در مورد آغاز این مبارزه در شماری از مناطق بر ضد مخالفان مسلح اعلام کرد.
"تصمیم گرفتیم که با آقای جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری و با همسنگرعزیز ما استاد محقق یکجا در تصفیه سایر ولایات که دست ما می رسد آماده گی داشته باشیم."

آقای دوستم نیز در روز اول عید گفت که برای صلح حاضر است و در صورتیکه مخالفان بجنگند با آنان مبارزه می کند، اما شرط اش این است که کم از کم شماری از مردم مسلح باشند.
"ما غافل نیستیم در میز مذاکره بشین از این طرف ما را فشار داده برو ما هم تا توان داریم فشار خود را خواهیم آورد به این خاطر یک قریه حد اقل یک بیست میل سلاح داشته باشد که از خودش دفاع کند."

ریاست اجرائیه حکومت این تلاش های مشترک مسوولان بلند پایه حکومت را مثبت دانسته و می گوید: این کار همکاری خوبی با نیروهای امنیتی برای از بین بردن تروریزم می باشد.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت در صحبت با رادیو آزادی گفت: این حرکت ها مثبت تمام شده و حکومت نیز کنترول خود را بخاطر رفع نگرانی های احتمالی در این مسأله دارد.
"تلاش های که بخاطر بهترشدن امنیت می شود حکومت افغانستان از آن حمایت می کند خود آقای نور، جنرال عبدالرشید دوستم و اشخاص دیگر هم که در بدنه حکومت است وظیفه که در مقابل دهشت افگنی فعالیت کنند ولی به هر صورت حکومت هم متوجه تمام ابعاداش است."

ریاست اجرائیه در حالی این خیزش جنرال عبدالرشید دوستم، عطا محمد نور و محمد محقق را مثبت می داند که حکومت افغانستان بارها روی خلع سلاح کردن افراد مسلح غیر مسوول تاکید کرده و یکی از عوامل نا امنی را موجودیت این افراد خوانده است.

محمد حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی افغانستان در صحبت با یکی از رسانه های خصوصی گفته است که دفاع حق افغان هاست اما خارج از چوکات نیروهای امنیتی هیچ حرکتی مسلح جواز قانونی ندارد.

از سوی دیگر کارشناسان امنیتی افغان هر نوع فعالیت را بیرون از چوکات حکومت بر ضد مخالفان مسلح کار خارجی ها خوانده و می گویند: هیچ فایده یی ندارد.
فقیر محمد فقیر وزیر پیشین وزارت داخله:
"فقط یک کار می تواند به نفع مردم افغانستان باشد که تحت قومانده ارگان های دولتی به مقابل کسانیکه به ضد مردم افغانستان می جنگد، قد علم کند."

در مورد مبارزه بر علیه مخالفان مسلح در حالی در داخل حکومت یکی حمایت از نیروهای امنیتی و دیگری حرکت های موازی را مثبت می خواند که جامعه جهانی تنها برای حمایت از نیروهای امنیتی افغان تعهد کرده است.

کارشناسان تأکید می کنند که حکومت افغانستان باید هر چه زود تر جلو این دو موقف گیری را گرفته و تنها نیروهای امنیتی را تقویت نماید تا بتواند در مبارزه بر علیه مخالفان مسلح پیشرفت خوبی داشته باشند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG