لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

تعداد معتادین در افغانستان به 1.3 تا 1.6 میلیون تن می رسد


وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می گوید که تعداد معتادین در این کشور درپنج سال اخیردر حال افزایش بوده است.

افغانستان هم اکنون 1.3 میلیون تا 1.6 میلیون معتاد دارد.

ارقام معتادین در این کشور در یک گزارش تازهء که از سوی وزارت مبارزه با مواد مخدر و ادارهء مبارزه با جرایم و مواد مخدر ملل متحد تهیه شده، ذکر گردیده است.

ابراهیم اظهر معین وزارتمبارزه با مواد مخدر افغانستان هشدار می دهد که اگر در راستای جلوگیری از اعتیاد در این کشور اقدام لازم نشود ، احتمالآتعداد معتادین در سال های آینده تقریبآ به دو برابر افزایش خواهد یافت .

وی می گوید:

"بعد از سال 2009 که 980 هزار معتاد بود، اما بیبین در جریان پنج سال وقتیکه این از 1.3 میلیون تا به 1.6 میلیون انکشاف می کند احتمالاً که اگر رسیده گی اصولی، اساسی و بنیادیصورت نگیرد، فکر می کنم که در 5 سال آینده این رقم بهحدود دو میلیون و یا بیشتر از دو میلیون خواهد رسید."

بر مبنای گزارش مشترک وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان و ادارهء مبارزه با جرایم و مواد مخدرسازمان ملل متحد از میان 31 میلیون نفوس این کشور 2.65در صدمواد مخدر استعمال می کنند.

هارون رشید شیرزاد سرپرست وزارت مبارزه با مواد مخدر گفته استبیش از هفتاد در صد معتادین که مواد مخدر را از طریقپیچکاری می گیرند در کابلموجود اند.

در گزارش تعداد مرکز های تداوی معتادین ناکافی نشان داده شده است.

بر بنیاد این گزارش 170 مرکزدر سراسر افغانستانصرف برای تداوی 30 هزار معتاد کافی است.

آقای اظهر می گوید که در کنار افزایش تعداد مرکز های تداوی معتادین راه های نیز بایدسنجیده شوند که افراد معتاد پس از ترک اعتیاد دوباره به مواد مخدر رو نیاورند.

وی به ادامه گفت:

" از جامعه جهانی و کشور های دوست تقاضای ما این است تا با دولت افغانستان همکاری کنند، نه تنها در بخش ابتدایی بلکه ما نیاز اساسی در این بخش داریم که معتادین پس از آنکه تداوی می شوند ادغام مجدد شان در خانواده ها و جامعه چطور صورت بگیرد و چطور بتوانیم برایآنهایک شغل مناسب و مصروفیت را ایجاد کنیم که حد اقل از رو آوردن دوباره شان به مواد مخدر جلوگیری شود."

معین وزارتمبارزه با مواد مخدر افغانستان گفت که در راستای بازداشت قاچاقبران کوچک و بزرگو فروشنده های مواد مخدرنیز باید اقدامات لازم روی دست گرفته شود تا به این ترتیب از دسترسی معتادین به مواد مخدر جلوگیری شود.

درگزارش وزارت مبارزه با مواد مخدر و ادارهء مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد هم چنان آمدهاست که ارزش صادرات خالص مواد مخدر در سال 2013 به 2.9 ملیارد دالر می رسید که برابر به 15 در صد تولید ناخالص داخلی می شود .

این ادارهء سازمان ملل متحد یا یو. ان. او. دی. سی پیش از این در یک گزارش دیگر گفته بود که مزارع کشت کوکنار در افغانستان در سال 2014 میلادی در مقایسه به سال قبل آن 7 در صد افزایش یافته است.

با وجود تلاش های حکومت افغانستان و جامعهء جهانی در سیزده سال اخیر در زمینه مبارزه بامواد مخدر در این کشور، افغانستان هنوز هم بیش از هشتاد در صد تریاک جهان را تولید می کند.

XS
SM
MD
LG