لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۸

حبیبی: کارهای تخنیکی پروسه تفتیش آراء تا اخیر هفته به پایان خواهد رسید


پس از پایان روند تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته که کار های باقیمانده تخنیکی این پروسه تا اخیر هفته روان تکمیل خواهد شد.

داخل کردن چک لست های تفتش آرا به سیستم و ابطال آرا از جمله کار های تخنیکی اند که هنوز هم کار روی آن جریان دارد.

جاوید حبیبی سرپرست دارالانشاء این کمیسیون روز شنبه در کابل به رادیو آزادی گفت، تا پایان هفته جاری دو نشست در رابطه به سرنوشت هفت هزار محل باقی مانده نیز برگزار می شود:

"تلاش کمیسیون مستقل انتخابات بر اینست که این روند هر چه زودتر به پیش برود و نقطه پایان به آن گذاشته شود. ما امیدوار هستیم که هر آنچه که مربوط این کمیسیون می شود و کار های تخنیکی پروسه تفتیش تا اخیر همین هفته به پایان برسد، تا کنون شش جلسه علنی دایر شده و بعد از این هم تصمیم داریم که در مورد هفت هزار محل رایدهی باقیمانده در دو نشست علنی دیگر تصمیم گرفته شود."

کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که پس از اتمام پروسه تخنیکی تفتیش آرا، نتایج آنرا برای رسیده گی به کمیسیون شکایات انتخاباتی ارسال خواهند کرد.

روند تفتیش صد در صد آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شام روز پنجشنبه هفته گذشته به پایان رسید.

این روند مدت پنجاه روز ادامه یافت و به گفته مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات، 75 درصد تفتیش در حضور داشت نماینده گان کاندیدان به پیش برده شد.

این در حالیست که سرپرست دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات، بر شفافیت و حفظ بی طرفی این کمیسیون تاکید می کند:

"کمیسیون مستقل انتخابات به تامین شفافیت این پروسه متعهد است. از ابتدای روند تفتیش ناظرین بین المللی حضور داشتند و تا تفتیش آخرین صندوق رای با ما بودند. کارمندان سازمان ملل متحد از این پروسه نظارت دقیق داشتند، ما مشاهدین ملی را از نهاد های مختلف با خود داشتیم و نماینده گان آنان در این پروسه حضور داشتند. این همه شفافیت پروسه را تامین می کند."

کمیسیون مستقل انتخابات در حالی از نهایی شدن کار های تخنیکی روند تفتیش تا پایان هفته روان خبر می دهد که تیم تحول و تداوم و شماری از مردم عام بر اعلام هر چه زودتر نتایج انتخابات تاکید دارند.

اما تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله گفته است، نتیجه را که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلان شود، نخواهد پذیرفت.

این در حالیست که شماری از تحلیلگران افغان، روشن شدن هر چه عاجل نتیجه انتخابات را به نفع اقتصاد و امنیت کشور خوانده اند.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG