لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۸

نامزدان می گویند، حکومت آیندهء افغانستان همه شمول خواهد بود


هردو دستهء انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری می گویند، حکومت وحدت ملی یک ادارهء فراگیر خواهد بود و تنها متعلق به دو تیم نیست.

سخنگویان تیم های اصلاحات و همگرایی و تحول و تداوم گفته اند، هر دو تیم روی ایجاد پُست رییس شورای اجراییوی در حکومت آینده توافق دارند.

دومین سفر وزیر خارجه امریکا به کابل، تعیین کنندهء سند سیاسی شد که دو نامزد ریاست جمهوری پیش از این آن را امضا نکرده بودند.

عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی روز جمعه در کابل بلاخره بر این سند مهرُ تایید گذاشتند تا در نتیجهء آن حکومت وحدت ملی در افغانستان تشکیل شود.

براساس گفته های سخنگویان هر دو تیم و آنچه در گذشته گفته شده بود، انتخابات افغانستان بازندهء ندارد و نامزدی که دوم شود، رییس شورای اجراییوی خواهد شد.

اما سوال ایجاد می شود که آیا حکومت وحدت ملی یک حکومت فراگیر خواهد بود، یا اینکه تنها متشکل از اعضای دو دسته انتخاباتی.؟

از نظر طاهر زهُیر سخنگوی تیم تحول و تداوم، تمام اقشار و اقوام افغانستان می توانند در حکومت آینده سهم داشته باشند.

وی می گوید:

"حکومت وحدت ملی حکومت وسیعی خواهد بود، با قاعده های وسیع که در برگیرنده همه اقوام، اقشار و شهروندان کشور باشد. همچنان ریاست اجراییه در حکومت وحدت ملی ایجاد خواهد شد. اما ریاست اجراییه الزاماً به معنای صدارتی ساختن نظام و یا بدیل برای پسُت صدارت نخواهد بود."

توافق روز جمعه میان دو نامزد ریاست جمهوری به دنبال دومین سفر وزیر خارجهء امریکا در جریان یک ماه گذشته به کابل، صورت گرفت.

جان کری به روز جمعه گفت، بدون در نظرداشت اینکه کی رییس جمهور افغانستان خواهد شد، نقش هر دو نامزد برای آینده افغانستان حیاتی خواهد بود.

در نشست خبری روز جمعه در کابل، عبدالله عبدالله گفت که وی با تیم اشرف غنی احمدزی توافق کرده است که عملاً کار مشترک کنند.

آقای احمدزی گفت که به این نتیجه رسیده اند که برای حفظ منافع افغانستان، هر دو تیم با هم همکاری همه جانبه خواهند داشت.

بیش از دو هفته از آغاز روند تفتیش آرای انتخابات بیست و چهارم جوزا می گذرد.

در این جریان برای پنج بار روند تفتیش آرا متوقف شد و در روز های که تفتیش آرا ادامه هم داشت، این پروسه اندکی کندُ تر پیش رفت.

چندین بار، روند تفتیش بنابر خواست تیم اصلاحات و همگرایی متوقف شد، اما اینک فضل الرحمن اوریا یکی از سخنگویان همین تیم می گوید که نتیجهء تفتیش هر چی باشد برای تیم آن ها قابل پذیرش است.

وی می گوید:

"در پروسهء که روی آن توافق صورت گرفت، بازنده وجود ندارد، همه برنده استند و برنده های اصلی مردم افغانستان اند. فعلاً بزرگترین پروسهء تفتیش در سطح جهان ادامه دارد و نتیجهء این تفتیش هر چی بود و هر چی باشد، طبعتاً به شکل شفاف و عادلانه اعلان می شود که برای تیم اصلاحات و همگرایی قابل پذیرش است."

در حال حاضر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که تلاش های زیاد به هدف سرعت بخشیدن روند تفتیش آرای دور دوم انتخابات افغانستان ادامه دارد.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون می گوید که از آغاز پروسه تا اکنون بیش از 4600 صندوق آرا تفتیش شده است.

این ارقام حدود بیست در صد آرا را شامل می شود و به نظر می رسد که روند تفتیش بیش از دو هفته دیگر وقت را خواهد گرفت.

بیشترین تاکید امریکا روی اعلان نتایج و تحلیف رییس جمهور آینده تا اخیر ماه اگست است تا وی بتواند به عنوان رهبر مشروع افغانستان در نشست ماه سپتمبر سران ناتو در بریتانیا شرکت کند.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG