لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

هوتکی: تفتیش آرا با رسیدن ناظرین بین المللی به کابل آغاز میشود


عبدالرحمن هوتکی معاون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
عبدالرحمن هوتکی معاون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

مقامات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گویند به مجرد رسیدن ناظرین بین المللی به کابل، تفتیش تمام آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آغاز می شود.

عبدالرحمن هوتکی معاون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، برنامه عملی برای تفتیش آرای 34 ولایت افغانستان آغاز شده، پلان عملیاتی آن ترتیب گردیده و قرار است امروز تصویب شود.

آقای هوتکی ضمن ابراز این مطلب به رادیو آزادی گفت، دلیل اینکه تفتیش آرا تا حال بر اساس پلان آغاز نشده این است که ناظرین بین المللی که قرار است در این پروسه شرکت داشته باشند، تا حال به کابل نرسیده اند:

"ناظرین بین المللی که در این پروسه باید اشتراک کنند هنوز متاسفانه به کابل نرسیده اند. کمیسوین انتظار ناظرین بین المللی را دارد، ولی در برنامه عملیاتی ما هیچ سکته گی رخ نداده، کمیسیون تمام آماده گی های لازم را اتخاذ کرده، در بخش انتقال صندوق ها از ولایات افغانستان با بخش آیساف صحبت شده، پلان عملیاتی در داخل کمیسیون ترتیب شده، با نماینده های کاندیدان محترم دیروز مجلس داشتیم، فردا باز هم مجلس خواهیم داشت. ما فقط منتظر ناظرین بین المللی هستیم که آنها به کابل برسند و این پروسه آغاز شود."

آقای هوتکی در پاسخ به این سوال که آیا مدت تعیین شده برای تفتیش تمام آرا کافی است گفت، یقین کامل دارد که بر اساس تقسیم اوقات تعیین شده، تفتیش آرا به وقت صورت خواهد گرفت و تکمیل خواهد شد:

"مطمیناً این برنامه انشالله در سه هفته ختم خواهد شد زیرا ما تیم های متعددی را در نظر گرفته ایم که همزمان در یک روز در دو شیفت این تیم های ما کار خواهند کرد. امیدوار هستیم که در سه هفته این برنامه تکمیل شود. کمیسیون مستقل انتخابات تا فعلاً با کدام مشکل مواجه نیست و بخش آیساف هم پلان عملیاتی خود را ترتیب کرده که صندوق ها را از ولایات به کابل انتقال بدهد."

اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان اخیراً در جریان دو روز گفتگو با جان کری وزیر خارجه امریکا، روی تفتیش صد در صدی اوراق رای دهی تحت نظارت بین المللی توافق کردند. یان کوبیش نماینده خاص ملل متحد در افغانستان گفته است یوناما یا دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان، از اتحادیه اروپا و انستیتیوت ملی دیموکراتیک خواسته است که ناظرین شان را برای نظارت از تفتیش آرا به افغانستان بفرستند. قرار است در کنار ناظرین بین المللی، نماینده های هر دو نامزد ریاست جمهوری و ناظرین داخلی نیز از روند تفتیش آرا نظارت کنند.

XS
SM
MD
LG