لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۳

لغزش زمین در تخار باعث تلفات جانی و خسارات مالی شد


فرو رفتن زمین در اثر باران شديد در ولايت تخار باعث تخریب 120 منزل مسکونى ،مرگ چهار تن و ناپديد شدن تمامی اموال، بشمول مواشی باشنده های قریه خیران ولسوالی رستاق گردید.

سنت الله تيمور سخنگوى والى تخار به رادیو آزادی گفت که اين رويداد طبيعى شب گذشته در منطقه خيران ولسوالى رستاق رخداده است که تقریباً ده ها متر زمین فرو رفته است.

تیمور می گوید که پس از باران شديد، از اثر آن زمين حرکت نموده و 120 منزل مسکونى تخريب شده است و صدها باشندهء محل به کوه بالا شده و پوليس به کمک آنها اعزام گرديده است:

" از اثر فرورفتن زمین در قریه خیران ولسوالی رستاق ولایت تخار 120 خانه کاملاً تخریب شده، یعنی زمین تقریباً ده ها متر فرورفته است که هیچ اموال این 120 خانه آباد نه مانده است یعنی همه تخریب شده است، تیم بررسی ما به منطقه رفته است که بعد از بررسی کمک های اولیه ما به منطقه می رسد."

وی علاوه کرد که در ولسوالی نامبرده چهار تن دیگر از اثر سیلاب کشته شده و اجساد شان توسط نیرو های امینتی بیرون کشیده شده اند.

عبدالحنان فیضی ولسوال رستاق گفت که قریه خیران این ولسوالی به علت ریزش شدید باران به زمین فرورفته که باعث تخریب 120منزل مسکونی گردیده است:

"در نتیجه ریزش باران لغزش زمین صورت گرفته است که در نتیجه 120 منز به زمین فرو رفته است، فقط مردم محل خود از این حادثه بیرون کشیده اند، دیگر تمامی اموال شان در زمین غرق شده است، تا بحال بجز هیئتی اعزامی دیگر هیچ نوع کمک به منطقه نرسیده است."

فیضی علاوه کرد که در اين رويداد طبيعى صد ها راس مواشى نيز از بين رفته و به مردم خسارات مالی هنگفت وارد شده است.

ولسوال رستاق افزود، تاکنون هیچ نوع کمک به این منطقه نه رسیده و فقط تیم نجات از ولایت به این منطقه اعزام شده است. به گفته وی اگر کمک های اولیه به این آسیب زدگان نرسد مردم به مشکلات زیادی رو برو خواهند شد.

اما سنت الله تیمور سخنگوی والی تخار مي گويد که صبح امروز هيئتى را به منطقه اعزام نموده اند که بعد از بررسی، کمک های اولیه به منطقه انتقال داده می شود.

ولسوال رستاق گفت که ١٣ سال قبل نيز در همين ساحه صد ها خانواده در رويداد مشابه زير زمين فرورفت که بر اثر آن صد ها تن جان باختند.

رستاق يکى از ولسوالى هاى ماوراى کوکچه است که با تاجکستان هم سرحد می باشد.

اجمل آرین، تخار
XS
SM
MD
LG