لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۱

میزان اوسط عمر افغانها نسبت به 12 سال گذشته بلند رفته است


ثریا دلیل وزیر صحت عامه افغانستان
ثریا دلیل وزیر صحت عامه افغانستان
مقامات وزارت صحت عامه افغانستان می گویند که ارتقای سطح آگاهی عامه جهت پیشگیری از امراض غیر ساری سبب شده تا میزان اوسط عمر افغان ها بلند برود.

ثریا دلیل وزیر صحت عامه افغانستان به روز شنبه در نشستی به هدف "بررسی وضعیت صحی در افغانستان" در کابل گفت، در حال حاضر هر افغان به طور اوسط 63 سال زنده گی می کند.

به گفته خانم دلیل طول عمر در سال های گذشته در افغانستان چهل و پنج سال بوده است:
« 12 سال قبل میزان متوقع عمر در نزد افغان ها 45 سال بود، امروز در افغانستان یک افغان به طور اوسط 63 سال زندگی می کند، یعنی میزان توقع حیاتی در نزد افغانها بلند رفته است. »

خانم دلیل، یک بار دیگر از كاهش چشمگیر ميزان مرگ و مير مادران،‌ نوزادان و كودكان در کشور یاد آوری کرد.

وی گفت که حال از هر١٠ نوزاد یک کودک قبل از رسیدن به سن ٥ سالگی از بین می رود در حالیکه به گفته وی ده سال قبل از هر٤ نوزاد یک کودک از بین می رفت.

در همین حال وزیر صحت عامه افغانستان، آموزش قابله های مسلکی زن و عرضه خدمات صحی با کیفیت در نقاط دور دست کشور را از دستآورد های مهم این وزارت خواند.

اما با این همه شماری از مردم و مسوولان نهاد های جامعه مدنی از عرضه خدمات بی کیفیت صحی برای مریضان ابراز نگرانی کرده می گویند که بسیاری از افغانان مجبور اند جهت تداوی به بیرون از کشور سفر نموده و مصارف هنگفت را بپردازند.

داکتر محمد ناصر محقق رییس بخش کمیته صحی جامعه مدنی که در این نشست حضور داشت گفت:
« مهم ترین نگرانی جامعه مدنی نسبت به جان و سرنوشت افغان ها مسأله مسافرت بی رویه شهروندان به خارج از کشور برای درمان، تشخیص و تداوی است.»

پیش از این نیز برخی از ادارات بین المللی از عرضه خدمات پائین صحی برای افغانان ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس گزارش کمیته بین المللی صلیب سرخ در حال حاضر در 13 ولایت افغانستان مردم به خدمات اولیه صحی دسترسی ندارند.

انتقاد های همواره از سوی مردم از حکومت افغانستان صورت گرفته که با وجود میلیارد ها دالر کمک جامعهء جهانی در 12 سال گذشته به افغانستان، عرضهء خدمات صحی در این کشور معیاری و کافی نشده است.

اما وزارت صحت عامه افغانستان گفته است که برای رفع این مشکلات و گسترش خدمات صحی در کشور تلاش ها جریان دارند.

ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG