لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۶

افشاگری ویکی لیکس تعدادی از دهاتی های افغان را به خطر روبرو ساخت


یک مقام وزارت دفاع امریکا اظهار داشته است که معلومات محرمانه که توسط نظامی امریکا برادلی مننگ از طریق ویکی لیکس افشا شد، یک تعداد دهات افغانستان را به خطر روبرو ساخته است.

رییس شعبه جمع آوری جنگ افزار ها در وزارت دفاع امریکا ادمیرال کیفین دانیگین در این مورد روز جمعه در جریان محاکمه برادلی منینگ توضیحات داد.

دانیگن در سال 2010 که ویکی لیکس به نشر اسناد سری اردوی امریکا آغاز کرد، ریاست قوماندانی مرکزی عملیات امریکا در افغانستان و عراق را به عهده داشت.

دانیگن به حیث یک شاهد و مدعی اظهار داشت در ماه جولای سال 2010 ویکی لیکس بیش از 9 هزار سند سری را در مورد جنگ افغانستان به نشر رساند . در همان وقت اردوی امریکا مجبور شد که یک هیات را تعین کند تا بررسی نماید که با نشر چنین اسناد افرادی که در افغانستان به قوای امریکایی معلومات می دادند، تا چه حد در معرض خطر قرار گرفته اند.

منینگ 25 ساله به دادن بیش از 70 هزار سند به ویکی لیکس متهم است و می تواند تا 90 سال به حبس محکوم شود. یک بخش از این اسناد به جنگ امریکا در افغانستان ارتباط می گیرد. او در 30 ماه جولای در 20 قضیه مجرم شناخته شد.

به اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس این مقام وزارت دفاع امریکا گفته است تحقیقات نشان داد که یک تعداد از مردم قریه نشین افغان با خطر روبرو شدند و باید به آنها معلومات داده می شد که احتیاط کنند.

او افزود این مسوولیت اخلاقی امریکاست تا به آن عده افرادی که با خطر روبرو هستند معلومات بدهد.

اما دانیگن در پاسخ به یک سوال اظهار داشت، تا حال معلومات ندارد که کسی مستقیماً بخاطر افشا شدن اسناد ویکی لیکس کشته شده باشد.

هیات دفاعی منینگ روز دوشنبه اسناد خود را به محکمه ارایه کرد.

این نظامی امریکایی ادعا کرده است که بخاطر این اسناد را افشا نمود که اقدامات نا مناسب امریکا را فاش نماید و بحث ها را در مورد فعالیت های نظامی و دیپلوماتیک امریکا بر انگیزد.
XS
SM
MD
LG