لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۳

سفر جان کری به پاکستان برای افغانستان چقدر با اهمیت است؟


شماری از تحلیلگران و کارشناس های افغان به این باور اند که وزیر خارجه امریکا در مسافرت اش به پاکستان اهداف مختلف را دنبال می کند.

آنها می گویند که بحث با مقامات پاکستانی روی تلاش های صلح در افغانستان و همکاری صادقانه پاکستان به این پروسه یکی از اهداف دیدار جان کری از پاکستان خواهد بود.

این آگاهان سفر وزیر خارجه امریکا را به پاکستان در زمانی که حکومت جدید در آن کشور شکل گرفته است برای افغانستان مهم می دانند.

داکتر لطیف نظری یکی از این کارشناسان به روز پنجشنبه به رادیو آزادی در این مورد گفت:
« من فکر می کنم که این سفر می تواند حایز اهمیت باشد به خاطر اینکه اصولاً امریکا تاثیر گذاری خاصی بالای پاکستان دارد. نشانه های وجود دارد که امریکایی ها تا حدودی تلاش می کنند که به یک نحوی پاکستانی ها را متقاعد کنند که جلو مداخلات حلقه های نظامی که نگاهی به عمق ستراتیژیک به افغانستان دارد گرفته شود و تا حدودی وضعیت و ثبات و صلح در افغانستان رو به بهبودی سوق پیدا کند. »

آقای نظری افزود که امریکا سعی دارد تا روابط واشنگتن و اسلام آباد بهبود یابد و جبهه منظم تری در زمینه مبارزه با تروریزم در منطقه باز شود.

جان کری شب پنجشنبه وارد پاکستان شد. این اولین سفر وی به حیث وزیر خارجه امریکا از پاکستان به حساب می آید.

در همین حال تعدادی دیگر از کارشناسان سیاسی می گویند که وزیر خارجه امریکا در بازدید از پاکستان خواهد کوشید تا آن کشور را بیشتر در روند صلح افغانستان سهیم سازد و همکاری عملی اش را به این پروسه جلب نماید.

صبغت الله تمیمم یکی از تحلیلگران مسایل سیاسی این موضوع را در صحبت با رادیو ازادی اینگونه بیان کرد:
« وقتیکه دفتر قطر باز شد و بعضی مسایل که بین دولت افغانستان و امریکا به وجود آمد و به تعلیق در آوردن گفتگو ها بر سر امضای قرداد امنیتی با امریکا مطرح شد دولت امریکا فعلاً می خواهد که کشور های منطقه به خصوص پاکستان را در این مسایل زیادتر دخیل بسازد و تعهد اش را بگیرد تا در به وجود آوردن صلح در افغانستان گام های مثبت و درست تر را بردارد. »

دفتر برای طالبان در اواخر ماه جوزای امسال در قطر افتتاح گردید اما حکومت افغانستان با چگونگی گشایش این دفتر مخالفت کرد و اعلام نمود که این کار خلاف ضمانت های سپرده شده از سوی امریکا انجام شده است.

حتی حکومت افغانستان در عکس العمل به این مساله، دور چهارم گفتگو ها بر سر سند امنیتی را با امریکا به حالت تعلیق در آورد.

اما مقام های امریکایی عاجل داخل اقدام شدند و از پایین گردیدن بیرق سفید رنگ طالبان از دفتر این گروه و دور شدن لوحه امارت اسلامی افغانستان به حکومت این کشور اطمینان دادند.

بعد از چند روز طالبان اعلام کردند که دفتر خود را در قطر موقتاً بسته اند.

نقش پاکستان در تشویق طالبان برای مذاکرات صلح با دولت افغانستان مهم دانسته می شود اما سرتاج عزیز مشاور امور خارجی و امنیت ملی صدراعظم پاکستان اخیراً در سفر به کابل با آنکه یک بار دیگر از روند صلح افغانستان حمایت کشورش را ابراز کرد اما گفت که کامیابی این پروسه را تضمین نمی کنند.


ستار فروغ
XS
SM
MD
LG