لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۸

هوتکی: مردم و جامعه مدنی باید ما را در برگزاری انتخابات همکاری کنند


عبدالرحمن هوتکی عضو جدید کمیسیون مستقل انتخابات
عبدالرحمن هوتکی عضو جدید کمیسیون مستقل انتخابات
اعضای جدید کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تاکید کرده اند که در راستای برگزاری یک انتخابات عادلانه و شفاف در کشور تلاش می کنند.

این تعهد به روز چهارشنبه در نشستی که به هدف معرفی نه عضوی جدید کمیسیون مستقل انتخابات برگزار شده بود، ارایه شد.

عبدالرحمن هوتکی یک عضو جدید این کمیسیون به رادیو آزادی گفت که آنها در عملی ساختن پروگرام های این کمیسیون، متعهد اند:

« اولین وظیفه کمیسیون انتخابات اینست که در بخش تخنیکی نسبت به دیگر بخش ها برنامه های مشخص داشته باشد، اما من به شما بگویم که تنها و تنها کمیسیون انتخابات نمی تواند که در یک کشورعقب مانده معجزه بیاورد، مردم و جامعه مدنی باید با این کمیسیون همکاری کنند، احزاب سیاسی باید نقش فعالی را بازی نمایند، نیرو های افغان امنیت سراسری را تامین کنند، در آن وقت ما می توانیم که به خواست و توقع مردم افغانستان یک انتخابات را برگزار کنیم.»

عبدالرحمن هوتکی، گلالی اچکزی، شریفه زرمتی، داکتر احمد یوسف نورستانی، سریر برمک، لیلا احراری، محمد حسن گرزیوالی، قاضی سلیمان حامد، و عزیز بختیاری اخیراً به عنوان اعضای جدید کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از سوی رییس جمهور کرزی معرفی شدند.

در میان این افراد، چهار تن شان از کارمندان سابق کمیسیون مستقل انتخابات می باشند.

پنج تن از اعضای دیگر این کمیسیون گفته اند که آنها تجربه کافی در این بخش دارند و می توانند که کار های خود را به طور درست به پیش ببرند.

در عین حال ضیاالحق امرخیل رییس دارالانشای این کمیسیون می گوید که کمیشنران این کمیسیون به زدوی رییس، معاون و منشی خود را انتخاب می کنند.

آقای امرخیل کمیشنران جدید را اشخاص مجرب دانسته و اطمینان داد که این افراد برای یک انتخابات شفاف و عادلانه در کشور تلاش خواهند ورزید:

« کمیشنر های نو به کمیسیون مستقل انتخابات معرفی شدند، این را برای تان اطمینان می دهیم که برای انتخابات آینده تدابیر کافی گرفته شده است، از این جمله خوشبختانه پلان عملیاتی تکمیل شده و از سوی کمیسیون تصویب شده است.
به کمیشنران نو اطمینان می دهم که این تیم جوان با تجربه و همچنان این تیم تخنیکی آنها شب و روز زحمت می کشند تا بتوانند یک انتخابات خوب، قابل قبول و یک انتخابات سرتاسری را برگزار کنند.»


فضل احمد معنوی رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که کار های اساسی برای انتخابات آینده ریاست جمهوری در کشور، انجام شده است.

وی تعیین روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، دوام پروسه ثبت نام رای دهندگان، تصویب بودجه و انتقال مواد برای برنامه ثبت نام رای دهندگان را به عنوان مهم ترین کار کرد های دوری کاری اش عنوان کرد.

اما شماری از کارشناسان با اشاره به مشکلات گوناگون در کشور می گویند که ممکن اعضای جدید کمیسیون مستقل انتخابات به هنگام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی با یک سلسله ممانعت های جدی، روبرو شوند.

این انتخابات در کمتر از نه ماه دیگر برگزاری می گردد.

جمشیدحبیب زاده
XS
SM
MD
LG