لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۱

مردم: تعداد مراکز ثبت نام برای انتخابات آینده کم است


آماده گی ها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی که قرار است در ماه حمل سال 1393 برگزار شود از چندی بدین سو آغاز شده است، برخی از باشنده گان کابل از کمبود مراکز ثبت نام انتخاباتی شکایت دارند، آنان می گویند که طی نمودن فاصله های زیاد در فصل گرما بخصوص ماه مبارک رمضان برای مراجعه به این مراکز که در حال حاضر تنها در شهر کابل سه حوزه ایجاد شده برای شان خیلی دشوار است.

گزارشی از یک مرکز ثبت نام رای دهنده گان واقع در ناحیه 6 شهر کابل تهیه کرده ایم:
« نام من نادیه باشنده قلعه بختیار هستم، امتحانم خلاص شد آمدم کارت گرفتن، گرمی زیاد است، مادرم هم کارت ندارد اما چون راه ما تا این مرکز دور است و موتر هم در شهر کم است آمده نتوانست. »
« من شیبا هستم و از بلاک های فامیلی ریشخور تا اینجا آمدیم، اگرچه به شوق و علاقه آمدیم که کارت بگیرم اما راه ما دور است بسیاری کسان که سن شان کلان یا مریض باشند آمده نمی توانند. »


در این مرکز کارمندانی که موظف هستند تا هویت رای دهنده گان را ثبت و راجستر کنند و بعداً برای شان کارت شمولیت در انتخابات را بدهند در محلات جداگانه تنظیم شده اند، البته دو محل در اینجا در نظر گرفته شده که یکی آن مخصوص مردان است و دیگری برای خانم ها، مراجعه مردان به تناسب خانم ها بیشتر است.

یک کارمند ثبت نام رای دهنده گان:
« این پروسه که به تاریخ 5 ماه جوزا آغاز شد و روزانه تقریباً 100 تا 140 تن را ثبت و راجستر می کنیم و برایشان کارت شمولیت در انتخابات را می دهیم از این میان 20 تا 30 تن را زنان تشکیل میدهد. نسبت به سال های قبل این پروسه کمرنگ است مردم کمتر ثبت نام می کنند. »

از آنجایکه نقش زنان در دوره های قبلی انتخابات نیز برای گرفتن کارت رای دهی کمرنگ بوده است و بیشتر مسایلی چون نبود امنیت، رسم و عنعنات و عدم آگاهی عامه از چالش های عمده فرا راه شرکت زنان در این پروسه خوانده شده اما با این همه مسوولین این مراکز بر گسترش مراکز ثبت نام رای و تامین امنیت انتخابات آینده تاکید کردند.

در همین حال گزارش های از ولایات مختلف کشور هم می رساند که بیشتر مردم از بابت کمبود مراکز ثبت نام رای دهنده گان ابراز نگرانی کرده می گویند که تداوم این روند مردم را برای شرکت در انتخابات دلسرد خواهد ساخت.

عبدالناصر ملنگ زی و محب الله قادری باشنده گان ولایت های کنر و قندهار در صحبت با رادیوی آزادی از مشکلات ولایات گفتند:
« در ولایت کنر مراکزی که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات ایجاد شده تنها یک مرکز است مشکلات در این راستا بسیار است، باید مراکز ثبت نام بیشتر شود چرا که مردم زیاد شرکت خواهند کرد و کارت رای دهی بدست خواهند آورد. »
« نفوس کندهار زیاد است تقریباً بیشتر از دونیم میلیون تن نفوس دارد اما این دو مرکز نمی تواند برای شان کفایت کند، زیرا آنعده از خواهران ما که می خواهند کارت دریافت کنند نمی توانند از ساحات دور، خود را به این مراکز برسانند باید در هر قریه یا حد اقل در هر ناحیه یک مرکز توزیع کارت فعال گردد. »


در پروسه انتخابات گذشته ریاست جمهوری، بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) و شماری از نهاد های جامعه مدنی از کمیسیون مستقل انتخابات و سایر نهاد های مسوول خواستار دوام روند ثبت نام و گسترش مراکز ثبت نام شدند، و تاکید می ورزند تا میکانیزمی ایجاد گردد که با تحقق آن حق رای دهی به تمامی افراد واجد شرایط در کشور موثر تمام گردد.

از سوی دیگر مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات در پاسخ به شکایات مردم می گویند که به منظور ثبت نام رای دهنده گان واجد شرایط انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی پروسه ایجاد مراکز ثبت نام را به سطح کشور گسترش خواهند داد.


نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون:

« در همین روزهای نزدیک یعنی به تاریخ 5 ماه اسد در هر ناحیه و هر ولسوالی کشور مراکز ثبت رای ایجاد خواهد شد، و در حال حاضر ما در سطح کشور 41 مرکز ثبت رای داریم و این رقم به 441 مرکز افزایش خواهد یافت تا تمام مردان و زنان در حوزه های مربوطه شان کارت رای دهی را دریافت نمایند. و یک بار دیگر می گویم که این موضوع قابل تشویش نیست ما متوجه هستیم تا به تمام واجدین شرایط رای دهی کارت دریافت نمایند. »

قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون انتخابات پس از گذشتن چندین ماه از سوی شورای ملی تصویب و روز چهار شنبه رییس جمهور کرزی آن را توشیح کرد. قانون انتخابات نیز از سوی شورای ملی تصویب شده اما رییس جمهور کرزی تاکنون آن را توشیح نکرده است.

در کنار شکایات از کمبود مراکز ثبت نام رای دهنده گان، نبود امنیتی در برخی مناطق نگرانی دیگر است که بسیاری از افغان ها را در ارتباط به برگزاری انتخابات آینده بی باور ساخته است. در عین حال برخی از جریان های سیاسی می گویند که اگر به این مشکلات انتخابات سال آینده توجه نشود، نتایج این انتخابات مانند سال های گذشته با تقلب همراه خواهد بود.

حدود چهار ماه قبل کمیسیون مستقل انتخابات لست هفت هزار مرکز رای دهی را تهیه و جهت تامین امنیت آن به نهاد های امنیتی ارایه کرد. مقام های امنیتی کشور گفته اند که تنها در چهار ولسوالی ولایات تحرکات مخالفین بیشتر است و برای مهار کردن آن تلاش می کنند و در متباقی ولایات امنیت به گونه کامل تامین است. اظهاراتی که در مورد آن برخی از کارشناسان افغان و گروهای سیاسی مخالف حکومت به دیده شک می نگرند.


ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG