لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۰

وزارت داخله گزارش اخیر سازمان شفافیت بین المللی را رد کرد


هرچند وزارت امور داخلهء افغانستان موجودیت فساد اداری در مربوطات این وزارت را رد نمی کند، اما می گوید، به حدی نیست که در گزارش شفافیت بین الملل به آن تاکید شده است.

نجیب الله دانش معاون سخنگوی این وزارت به روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که اینگونه گزارش ها در مورد فعالیت پولیس اذهان مردم را مغشوش می سازد.

آقای دانش می گوید، سازمان شفافیت بین الملل برای اثبات این ادعا اش شواهد موثق را ارایه نکرده است:
« این گزارش به اساس نظر یک نظر سنجی تهیه شده است و هیچ منبع و اسناد وجود ندارد که آنها به شکل درست نهاد حکومتی بخصوص وزارت امور داخله را بررسی کرده باشد. ما در پهلوی اینکه بطور کل فساد را از نهاد پولیس رد نمی کنیم اما به این پیمانه که در این گزارش اشاره شده، قطعاً مورد تایید ما نیست. »

آقای دانش می گوید، که مبارزه با فساد اداری در ادارات پولیس در اولویت کاری آنان قرار دارد. سازمان شفافیت بین الملل همه ساله یک نظر سنجی جهانی را در مورد فساد اداری در کشورهای مختلف جهان انجام می‌دهد.

امسال این نظر سنجی در 107 کشور جهان انجام شده است، که افغانستان نیز در میان آن قرار دارد. در این گزارش آمده است که 33 درصد از پاسخ دهنده گان این نظر سنجی در افغانستان گفته اند که در 12 ماه گذشته به پولیس رشوه داده اند.

به همین ترتیب 65 درصد دیگر گفته اند که در همین مدت یکبار به قوه قضایه رشوه پرداخته اند. خواستیم در مورد این گزارش دیدگان ستره محکمهء افغانستان را داشته باشیم، اما پس از تلاش های مکرر، مسوولان این اداره حاضر به صحبت نشدند.

اما پیش از این قوه قضایه افغانستان شماری از گزارش های ملی و بین الملی در خصوص موجودیت فساد در ادارات قضایی کشور را رد کرده است.

حدود دو هفته قبل اداره غیر دولتی صندوق صلح و سیاست خارجی امریکا نیز از افغانستان به عنوان یک کشور ناکام در عرصه سیاست و اقتصاد نام برد. این اداره امریکایی در 178 کشور جهان در عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تحقیقی را انجام داده است.

در این حال ادارهء عالی مبارزه با فساد اداری افغانستان گزارش تازه سازمان شفافیت بین الملل را تایید می کند و می گوید که فساد اداری در این کشور افزایش یافته است. مسوولان این اداره می گویند که مشکل فساد تنها در قوه قضایه و پولیس افغانستان خلاصه نمی شود، بلکه این پدیده دامنگیر تمام ادارات دولتی شده است.

عزیزالله لودین رییس این اداره:
« کاش این موضوع تنها در قوه قضایه و پولیس می بود در تمام ادارات که سرزده شود، صدای مردم به حدی بلند شده که به اصطلاح به آسمان رسیده است. من فکر می کنم در این گزارش ها کدام مشکل نیست. در هر اداره افغانستان که می روید شما را نمی گوید که چقدر افغانی می خواهم بلکه می گوید چقدر دالر میدهید. »

آگاهان امور دلیل افزایش فساد اداری در کشور را نبود سیستم مجازات و مکافات میدانند. این آگاهان بدین باور اند که بخاطر از میان برداشتن فساد در کشور باید سرمایه های همه مقام های بلند پایه دولتی بررسی شوند.

به گفته آنان از این مقام ها باید پرسیده شود که این مقدار دارای را از کدام مدرک بدست آورده اند. اما در برخی گزارش ها گفته شده است که رقم اخذ رشوه های کوچک در تناسب رشوه ها به حد بالا بیشتر است و یکی از دلایل آن هم معاش اندک مامورین دولتی خوانده شده است.


فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG