لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۶

حامد کرزی: در جریان عملیات نباید از طیاره های خارجی کمک خواسته شود


حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
رییس جمهور کرزی از نهاد های امنیتی افغانستان خواسته تا به هنگام اجرای عملیات نظامی نباید خواهان حمایت هوایی نیرو های بین المللی گردند.

وی می گوید: به زودی حکمی را صادر می کند که به اساس آن جلو بمباران هوایی نیروهای خارجی در افغانستان گرفته خواهد شد.

آقای کرزی که به روز شنبه با استادان و محصلان اکادمی ملی نظامی وزارت دفاع در کابل صحبت می کرد، عملیات نیرو های امنیتی افغان در ولسوالی شیگل ولایت کنر را شرم آور خواند.

به گفتهء آقای کرزی، در این عملیات برای از بین بردن چهار طالب از طیاره های نیرو های خارجی کمک خواسته شده بود اما در نتیجه ده تن از باشنده های ملکی محل کشته شدند:

« اگر این مساله حقیقت داشته باشد، بسیار جای افسوس و شرم است که منسوبین امنیتی ما در خاک و خانهء خود در برابر چهار نفر، از خارجی ها طیاره می خواهند و آنان قریه های ما را بمبارد می کنند.
امروز از همین جا اعلان می کنم و فردا حکم هم صادر می کنم که هیچ قوت نظامی در افغانستان در هیچ حالتی، در خانه و قریهء خود ما طیاره های خارجی ها را برای اجرای عملیات خواسته نمی توانند.»


این عملیات به روز چهارشنبه گذشته در ولسوالی شیگل ولایت کنر راه اندازی گردیده بود.

رییس جمهور افغانستان تاکید نمود که وظیفهء نیرو های امنیتی حفاظت از مردم است نه آزار و اذیت آنان.

آقای کرزی همچنان می گوید که افغانستان پیش از حکومت مجاهدین یک اردوی بسیار قدرتمند داشت که به گفتهء وی در اثر دسیسهء کشور های همسایه از بین رفت.

وی گفت که حالا هم این کشور ها نمی خواهند افغانستان دارای یک اردوی مجهز باشد اما افغان ها باید برای داشتن یک اردوی نیرومند تلاش جدی نمایند.

رییس جمهور کرزی در عین حال از تلاشی خانه ها و اخراج مردم از خانه های شان در ولسوالی تگاب ولایت کاپیسا که چندی پیش توسط نیرو های اردوی ملی صورت گرفته بود، نیز یاد آوری نمود:

« این حقیقت است که در وقت گرفتاری افراد مظنون از سوی قوت های خارجی یا داخلی این تخلفات صورت گرفته و افغانان مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.
بسیار جای افسوس، سر افگندگی و خجالت است که به دست خود ما، که خود را مدافع حقوق این سرزمین می دانیم، چنین تخلف صورت می گیرد.»


به گفتهء رییس جمهور کرزی افغان ها شرایط دشواری را سپری می کنند و از طالبان افغان خواست تا دیگر سلاح های شان را بر زمین بگذارند.

آقای کرزی کشور های همسایه را متهم نمود که مانع پیشرفت افغانستان می گردند
اما از کدام کشور مشخص نام نبرد.

وی گفت زمانی که در سال 2014 میلادی نیرو های بین المللی افغانستان را ترک می کنند، قوای امنیتی افغان توانایی حفاظت از کشور شان را دارند.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG