لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۸

شفیقی: حمله بر اسدالله خالد نشست انقره را تحت شعاع قرار می دهد


زبیر شفیقی مدیر مسوول روزنامهء ویسا
زبیر شفیقی مدیر مسوول روزنامهء ویسا
شماری از کارشناسان افغان به این باور اند که مسالهء حملهء انتحاری بر رییس عمومی امنیت ملی افغانستان، نشست سه جانبهء کابل، اسلام آباد و استانبول در انقره را تحت شعاع قرار خواهد داد.

قرار است نشست سه جانبهء افغانستان، پاکستان و ترکیه با حضور رهبران سه کشور به روز سه شنبه برای دو روز در انقره راه اندازی گردد.

زبیر شفیقی مدیر مسوول روزنامهء ویسا به روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که این نشست تحث تاثیر موضوع سوی قصد برجان اسدالله خالد رییس عمومی امنیت ملی افغانستان برگزار خواهد شد:

« اظهارات اخیر آقای کرزی در مورد این که حمله بر اسدالله خالد در کویتهء پاکستان طرح شده بود، به نظر من روی اجندای نشست بین سه کشور اثر منفی خواهد داشت.
چون وزارت خارجهء پاکستان نیز در برابر اظهارات رییس جمهور کرزی عکس العمل نشان داده و گفت که به جای اتهامات باید در این زمینه اسناد ارایه کند.»


رییس جمهور افغانستان به روز شنبه در کابل گفت که حملهء انتحاری بر جان رییس امنیت ملی این کشوردر پاکستان طراحی شده و در نشست ترکیه در این خصوص از مقام های پاکستانی وضاحت خواهند خواست.

با این حال ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور کرزی به رادیو آزادی گفت که موضوع حمله بر آقای خالد شامل اجندای نشست سه جانبهء انقره گردیده است:

« در این نشست یک محور دیگر هم اضافه شد که حملهء تروریستی بر جان اسد الله خالد می باشد.
معلوماتی که تا حال در مورد این حمله به دست آمده، حکومت افغانستان می خواهد در زمینه از پاکستان وضاحت بخواهد.»


انتظار می رود در هفتمین نشست سه جانبهء کابل، اسلام آباد و انقره روی وضعیت منطقه، تلاش های صلح در افغانستان و همکاری پاکستان در این زمینه بحث گردد.

از سوی هم محمد یونس فکور یکی از تحلیلگران افغان می گوید: افغانستان انتظاری را که از این نشست دارد به دست نخواهد آورد.

به باور آقای فکور تا زمانی که موقف حکومت افغانستان با همکاران جهانی اش یکسان نگردد، چنین نشست ها نتایج مطلوب را در پی نخواهد داشت:

« نشست انقره با ترکیه و پاکستان، تلاش های سابقهء پاکستان بوده که افغانستان را از متحدین بین المللی اش دور بسازد.
من فکر کنم این تلاش های به نتیجه نمی رسد و برای افغانستان یک راه باقی مانده و آن این که با متحدین بین المللی خود و ناتو موضعگیری صلح با طالبان را و نیزعملکرد با پاکستان را با هم به تفاهم و یکجا بسازد.»


به اساس گزارش ها در نشست سه جانبهء انقره رهبران این کشورها، در کنار سایر موضوعات در مورد مسایل امنیتی منطقه نیز با هم گفتگو می کنند.

هر چند برخی از آگاهان افغان نسبت به همکاری پاکستان در این راستا ابراز تردید می کنند، اما از حکومت افغانستان می خواهند تا شواهد کامل در مورد حمله بر اسد الله خالد را باید در اختیار پاکستان قرار دهد.

زیرا به باورآنان اگر این کار صورت نگیرد، پاکستان این مساله را یک اتهام تلقی نموده و همکاری هایش را در این زمینه متوقف خواهد ساخت.
XS
SM
MD
LG