لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

فابریکهء نساجی افغان پلخمری به روکود مواجه شده است


سلطان محمد عبادی والی بغلان می گوید، سعی می کند تا از راه تشویق معارف بغلان بر استفاده از منسوجات نساجی افغان پلخمری این فابریکه رو به رکود وطن را دوباره فعال نماید.

فابریکهء که سال هاست با از دست دادن مصرف کنندگان اش که وزارت های دفاع، داخله، صحت عامه و ریاست امنیت ملی بودند، به روکود مواجه شده است.

زمانی این یگانه فابریکهء بزرگ تکه بافی وطن با داشتن بیش از چهار هزار کارگر روزانه نزدیک به یک صد و بیست هزار متر تکه های متنوع تولید داشت، ولی حالا به شش صد متر در روز آن هم یک یا دو نوع رسیده است.

با وجود درخواست های مکرر مسوولان ولایتی و مرکزی شرکت نساجی برای عقد مجدد قرار داد با خریداران قبلی، این شرکت کاری را به پیش نبرد تا اینکه شرکت از حالت سود به زیان رسید و حالا حتی نمی تواند حقوق چهارصد وهفتاد کارگر را که دارد، بپردازد.

عبدالقادر رییس این فابریکه می گوید، تکه های تولیدی آنها از نخ خالص است و اگر تنها وزارت های دفاع و داخله برای رو دوشکی های عساکر شان از همین تکه ها استفاده کنند، فابریکه دوباره به پا می ایستد، ولی از اینکه چنین برنامه در جریان نیست فابریکه هم دچار ورشکستگی می باشد.

اما سلطان محمد عبادی والی بغلان می گوید، سعی می کند تا ابتدا خود و همکارانش از تکه های نساجی استفاده کنند و بعد از آن معارف را تشویق نمایند تا از منسوجات نساجی استفاده نماید:

« من در یک جلسه اداری پیشنهاد کردم که خودم و همه رییسان ادارات دولتی بعد از این جهت تشویق مردم، یخن قاق های مان را از تکه های نساجی بسازیم و به بعد از آن از رییس صاحب معارف بخواهیم تا شاگردان و معلمین را تشویق نمایند که از همین تکه های نساجی استفاده نمایند و به همین ترتیب اگر شود در سطح کشور گسترش پیدا کند، خوب می شود.»

دکتور محمد سعید منصور رییس معارف ولایت بغلان می گوید، این آرزویش است که معارف از تولیدات وطن استفاده کند و فابریکهء نساجی هم دوباره فعال گردد.
او می افزاید:
« اگر تکه های فابریکهء نساجی ارزان تر یا همسان با قیمت تکه های خارجی باشد تلاش می کند تا تمامی شاگردان و معلمین معارف را تشویق نماید تا از همین متاع استفاده کنند.»

عبدالقادر رییس نساجی افغان پلخمری می گویند، اگر معارف این لطف را در حق این سرمایه ملی نماید آنها به قیمت مناسب با کیفیت ترین تکه ها را در اختیار شان قرار می دهد.

وی با این امید که شاید وزارت معارف با پیروی از شعار وطن دوستی اهل معارف را تشویق به استفاده از تولیدات نساجی نماید می گوید، اگر تنها شاگردان، معلمین و مامورین معارف از این تکه های وطنی استفاده کنند به زودی فابریکه از ورشکستگی به حالت اولی اش که تولیدات زیاد داشت، بر می گردد.

فابریکهء نساجی افغان پلخمری که هفتاد سال پیش تاسیس شد، قسمت از آن مربوط به دولت و قسمت دیگر مربوط به تعدادی از سهم دارنی که آن زمان سرمایه گذاری کرده بودند، می باشد.

اما سال هاست که از این فابریکه نه دولت نفع درست بدست می آورد و نه سهم داران چیزی مناسب از آن حاصل می نمایند.
زیرا تولیدات اش فقط همان قدر است که معاش نزدیک به پنج صد کارگر اش را تکافو می کند و بس.

بشیر احمد غزالی
XS
SM
MD
LG