لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

«حکومت افغانستان مناطق را که شامل مرحلهء چهارم روند انتقال می شوند، مشخص سازد»


دومینک میدلی سخنگوی نمایندهء ملکی ناتو در افغانستان
دومینک میدلی سخنگوی نمایندهء ملکی ناتو در افغانستان
ناتو ابراز امیدواری می کند که رییس جمهور کرزی پیش از پایان سال جاری میلادی مرحلهء چهارم روند انتقال مسوولیت های امنیتی به نیروی های افغان را اعلام کند.

با آنکه تا اکنون مرحلهء سوم روند انتقال مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان تکمیل نشده، اما ناتو خواهان اعلام مرحلهء چهارم این روند از سوی رییس جمهور افغانستان شده است.

سخنگوی نمایندهء ملکی ناتو در افغانستان تاکید می کند که در اواسط سال آیندهء میلادی مسوولیت های تامین امنیت سراسر این کشور به نیروهای افغان واگذار خواهد شد.

دومینیک مدلی به روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل، ابراز امیدواری کرد تا پیش از پایان سال جاری میلادی، مناطقی که شامل مرحلهء چهارم روند انتقال می گردند، مشخص شوند:

« ما امیدوار هستیم که رییس جمهور کرزی تا پیش از پایان سال جاری مناطقی را مشخص سازد که شامل مرحلهء چهارم روند انتقال می گردند.

مرحلهء سوم روند انتقال در ماه می پیش از کنفرانس شیکاگو اعلام گردیده بود.

یکی از اهداف مرحلهء سوم این روند، سپردن مسوولیت های امنیتی یک سوم تمام ولسوالی های افغانستان به نیروهای امنیتی افغان بود که 75 درصد مردم این کشور در آن زنده گی می کنند، انجام شده است.»


تا اکنون مشخص نیست که مرحلهء سوم روند انتقال تا چی حد انجام شده اما سخنگوی ملکی ناتو می گوید، به زودی این مساله روشن خواهد شد.

در این حال سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می گوید، تلاش ها برای مشخص ساختن مناطقی که شامل مرحلهء چهارم می گردند، به شدت ادامه دارند.

ایمل فیضی در صحبت با رادیو آزادی گفت که تطبیق هر چه عاجل روند انتقال به مفاد مردم افغانستان است.

از سوی دیگر جنرال ظاهرعظیمی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می گوید، در مراحل بعدی روند انتقال مناطقی شامل خواهند بود که فعالیت های مخالفان مسلح بیشتر در آن وجود دارند.

آقای عظیمی هفتهء پیش در صحبت با رادیو آزادی همچنان گفت که مراحل بعدی این روند با دشواری های روبرو خواهد بود:

« مرحلهء انتقال را از مناطق آسان آغاز کرده و به طرف مناطق سخت تر رفتیم، فلهذا مراحل چهارم و پنجم مراحل های دشوارتر خواهد بود.
یعنی نا امنی در مناطقی که شامل مراحل چهار و پنج است بیشتر از مراحل اول، دوم و سوم می باشد، به همین خاطر این مراحل کار و تلاش بیشتر می خواهد.»


به اساس توافق قبلی میان حکومت افغانستان و ناتو، نیرو های محاربوی بین المللی تا پایان سال 2014 میلادی به طور کامل این کشور را ترک خواهند کرد.

مرحلهء نخست روند انتقال مسوولیت های امنیتی از نیرو های بین المللی به قوای افغان در آغاز سال گذشتهء شمسی از سوی رییس جمهور کرزی اعلام شد.

مرحلهء دوم این روند پیش از کنفرانس دوم بن و مرحلهء سوم در ماه می سال جاری قبل از راه اندازی کنفرانس سران ناتو در شیکاگو اعلام گردید.

انتقاد های وجود دارند که به دلیل نبود تجهیزات کافی و آموزش های مسلکی لازم، نیروهای امنیتی افغان قادر نخواهند بود تا به تنهایی از عهدهء تامین امنیت تمام کشور شان برآیند.

اما حکومت افغانستان همواره تاکید کرده است که نیروهای امنیتی افغان، توانایی گرفتن مسوولیت تامین امنیت کشور را دارند.

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG