لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۳

«تعداد از قیام کننده های غزنی بطور بی رحمانه به قتل رسیده اند»


آرشیف
آرشیف
کسانیکه در قیام های اخیر علیه طالبان مسلح در ولایت غزنی اقدام کرده بودند، به صورت بی رحمانهء به قتل رسیده اند.

قیام ها در ولسوالی اندر ولایت غزنی با بی رحمی مخالفین مسلح دولت به همراه شده است.

جبار شیلگری، یک عضو سابق ولسی جرگه افغانستان در مورد به رادیو آزادی گفت: آنها گزارش های را در دست دارند که از بیست روز به اینسو، کسانیکه در قیام های ولسوالی اندر ولایت غزنی دخیل بوده اند، از سوی طالبان با خشونت های خیلی زیاد روبرو شده اند.

به گفته آقای شیلگری، دولت مرکزی باید در این مورد توجه کند و مردم را از رنج طالبان نجات دهد:

« ما در بیست روز گذشته شاهد قتل و شهادت بی رحمانهء کسانی بودیم که تعدادی شان با چوب و با قنداق سلاح لت و کوب شده اند، دست، پا و سر های شان شکستانده شده است، بعضی شان زیر موتر سایکل شده اند، تعدادی با بالون های گاز سوختانده شده اند و سپس اجساد شان به دشت انداخته شده است. باشنده های ولسوالی اندر و کسانیکه مسوول این جنایت استند، می شنوند که این وقایع در چند روز گذشته صورت گرفته است. ما این موضوع را به مقامات و حتی به دفتر رییس جمهور اطلاع داده ایم. اما متاسفانه تا حالا کمکی که مشکل باشنده های ولسوالی اندر با آن رفع شود، صورت نگرفته است.»

باشنده های ولسوالی اندر ولایت غزنی، تقریباً در یک سال گذشته علیه حضور طالبان مسلح در منطقه شان قیام کرده و آنها را از ولسوالی شان بیرون راندند.

اما شماری از باشنده های اندر می گویند که مشکلات آنها هنوز هم زیاد است و نمی توانند از ولسوالی بیرون شوند.

گفته می شود که تا حالا برای باشنده های ولسوالی اندر، توجهی از سوی حکومت صورت نگرفته است.

اما موسی خان اکبرزاده والی غزنی می گوید که در این مورد حکومت مرکزی صلاحیت دارد.

به گفته آقای اکبرزاده، یگانه راه برای سرنگونی طالبان مسلح، قیام های مردمی است تا مناطق مختلف کشور امن و آرام شود.

والی غزنی در مورد به رادیو آزادی گفت:
« امکان دارد به زودی با وزارت های داخله و دفاع و همچنان رییس جمهور مجلسی داشته باشیم، چنین نشست ها را تا حال هم داشته ایم اما ولایت چنین امکانات ندارد که برای تقویت این قیام ها کمک کند و این مساله به مرکز ارتباط دارد.»

پیش از این گزارش های وجود داشت که طالبان مسلح به مناطقی از ولسوالی اندر آمده و به زور از نزد مردم عشر و زکات جمع آوری می کنند.

کسانی که رهبری این قیام را به عهده دارند می گویند که آنها در چند سال گذشته از رفتار و عملکرد طالبان به ستوه آمده بودند و دیگر نمی خواهند از دستور آنها اطاعت کنند.

به گفته باشنده های ولسوالی اندر، آنها متاثر هستند که چرا در جریان چند سال گذشته طالبان پاکستانی با فریب کلمه جهاد، بسیاری از بزرگان قوم وجوانان را در این ولایت به دلایل مختلف کشته اند.

گفته می شود که همین اکنون شماری از طالبان خارجی به شمول پنجابی ها در ولایت غزنی حضور دارند و حتی در چند مورد گفته شده بود که آنها تذکره های باشنده های این ولایت را گرفته و با خود می برند.
XS
SM
MD
LG