لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۹

تاجکستان و ازبکستان در مورد قاچاق مواد مخدر از افغانستان نگرانی دارند


رییس ادارهء مبارزه با مواد مخدر در تاجکستان رستم نظروف می گوید در آیندهء نزدیک چنین معلوم نمی شود که در وضعیت امنیت و مبارزه با مواد مخدر در افغانستان بهبود قابل ملاحظه به میان آید.

نظروف دیروز در جریان مجلس بورد مشترک وزرات های داخلهء تاجکستان و روسیه در شهر دوشنبه اظهار داشت، با در نظر داشت شکل قاچاق و تولید مواد مخدر در جمهوری اسلامی افغانستان و تصمیم جامعهء جهانی برای بیرون کردن قوای آنها از این کشور در سال 2014 ، تخمین می شود که وضیعت در آیندهء نزدیک در افغانستان و منطقه متشنج باقی خواهد ماند.

نظروف برای محدود ساختن عواقب تشنج موجود در افغانستان، بر همکاری جدی بین اداره های مبارزه با مواد مخدر در تاجکستان و روسیه تاکید نمود.

او گفت: اعتماد کامل دارد که همکاری موثر منطقوی می تواند یک پایه جهانی برای جلوگیری از تهدید مواد مخدر گردد.

در آغاز ماه اکتوبر در جریان سفر رییس جمهور تاجکستان اما علی رحمان به ماسکو، رییس جمهور روسیه ولادمیر پوتین اعلان نمود که 5 ملیون دالر به ادارهء مبارزه با مواد مخدر تاجکستان کمک می کند.

تاجکستان در حدود 1350 کیلومتر سرحد مشترک با افغانستان دارد که در بین جمهوری های شوروی سابق طولانی ترین سرحد با افغانستان به حساب می رود.

در نیمه اول سال جاری عیسوی، بیش از 3380 کیلوگرام مواد مخدر در تاجکستان ضبط شده که نسبت به عین مدت در سال گذشته 23 فیصد بیشتر می باشد.

کشور همسایه دیگر افغانستان در آسیای میانه ازبکستان می گوید که در این کشور بیش از 5400 کیلوگرام مواد مخدر در سال 2011 کشف و ضبط گردید.

به گفته کارشناسان ازبک، مقدار زیاد مواد مخدر افغانستان از طریق تاجکستان و یا از خود افغانستان از راه دریای آمو به خاک ازبکستان داخل می شود.

در همین راستا و به مقصد تشدید مبارزه با مواد مخدر روز گذشته اداره های مبارزه با مواد مخدر امریکا و ازبکستان یاد داشت های همکاری را امضا کردند. دو طرف همین طور بر اهمیت و ضرورت تلاش های مشترک برای مبارزه با مواد مخدر تاکید کردند.

نظر به احصاییه های جهانی، افغانستان بیشترین تریاک را در جهان تولید می کند که مقدار زیاد آن از طریق پاکستان و یا کشورهای آسیای میانه تاجکستان، ازبکستان و ترکمنستان به روسیه رفته و از آنجا به بازار های غرب عرضه می شود.
XS
SM
MD
LG