لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۰

حامد کرزی امریکا را متهم به سیاست دو گانه کرد


حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان به روز پنجشنبه ایالات متحده امریکا را به سیاست دوگانه متهم نمود و گفت، ایالات متحده از یک طرف عوض اینکه پاکستان حامی تروریزم را مورد هدف قرار بدهد، علیه طالبان مسلح در داخل افغانستان می جنگد و از سوی دیگر از دادن تجهیزات پیشرفتهء نظامی به نیروهای امنیتی افغان امتناع می ورزد.

رییس جمهور افغانستان همچنان هوشدار داد، اگر ایالات متحده امریکا سلاح های پیشرفتهء که برای مبارزه علیه دشمنان آن طرف سرحد ضرورت است را ندهد، در آن صورت او از کشورهای روسیه، چین و هند بدست خواهد آورد.

آقای کرزی گفت:

« افغانستان جهت به هدف رسیدن به داشتن تجهیزات نظامی طوریکه آرزویش است چگونه می تواند برسد. ما از ایالات متحده امریکا خواستیم تا قوای نظامی ما را از لحاظ طیارات جنگی، کشفی و ترانسپورتی تجهیز کند، اما امریکا تا حال به این تقاضای ما جواب نگفته است. بحث در این جاست که اگر امریکا و ناتو این تجهیزات را برای ما ندهند، آیا افغانستان به انتظار می نشیند و یا افغانستان هر توان که دارد، اقدام به خریداری سلاح از روسیه، چین، هند و هر جای دیگر می کند.»

آقای کرزی همچنان رسانه های غربی را متهم نمود که تلاش دارند با پخش گزارش ها در مورد اینکه بعد از خروج نیروهای غربی در سال 2014 میلادی، جنگ های داخلی در افغانستان آغاز می گردد و اقتصاد افغانستان در حال سقوط قرار می گیرد، اعتماد افغان ها را ضعیف بسازند.

آقای کرزی در کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه به صورت جدی وعده نمود که بعد از ختم دوره ریاست جمهوری اش از قدرت کنار می رود و انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ معینه آن برگزار می گردد. او همچنان بیان داشت که هیچ نوع تبلیغات و مداخله خارجی و نا امنی نمی تواند مانع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان شود.

به نوشته روزنامه نیویارک تایمز، در چند روز اخیر این دو همین بار است که آقای کرزی سیاست های ایالات متحده امریکا را با شدت مورد انتقاد قرار می دهد.

رییس جمهور افغانستان در مصاحبه 60 دقیقه ای با تلویزیون( CBS ) نیز روی یک تعداد نقاط مشابه تماس گرفت و متحدین غربی خود را مورد انتقاد قرار داد.

کرزی در اظهارات روز پنجشنبه خود گفت، افغانستان و ناتو باید جنگ را بجایی ببرند که لانه تروریزم در آن قرار دارد. اما ایالات متحده امریکا حاضر نیست تروریزم را در آنجا مورد هدف قرار بدهد و این یک سیاست دوگانه است. آنها یک چیز می گویند و عمل شان چیز دیگر است.

به نوشته روزنامه، از وسط تابستان سال جاری به این طرف و اندکی بعد از کنفرانس توکیو که در آن کشور های غربی شانزده ملیارد دالر کمک ها تا سال 2015 به افغانستان تعهد نمودند، روابط میان ایالات متحده امریکا و افغانستان به سردی گراییده است.

بعضی از کارشناسان افغان می گویند، این اظهارات تند آقای کرزی در داخل کشور بخاطر آنست تا خود را بحیث یک رهبر مستقل معرفی کند و نشان بدهد که گویا او آلهء دست اروپایی ها و امریکایی ها نمی باشد، حتی با آنکه از کمک های آنها مستفید می شود.

ودیر صافی استاد پوهنځی حقوق پوهنتون کابل می گوید:

« من فکر می کنم که این یک تاکتیک برای تحریک کردن دوام کمک است. او می خواهد که ایالات متحده امریکا کمک های خود را به صورت واضح بکند، بدون اینکه از حکومت کرزی به اصطلاح حساب و کتاب بخواهد. بناءً او حالا به انتقادات پرداخته است.»

ستیفن بایدل (Stephen Bidle ) استاد مطالعات امور دفاعی در پوهنتون جورج واشنگتن می گوید، آقای کرزی راجع به منافع و اولویت های ایالات متحده امریکا تصویر روشن ندارد و در ذهن خود مغشوش است.
XS
SM
MD
LG