لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۹

«فرصت های خوب سرمایه گذاری در افغانستان وجود دارد»


هرچند نگرانی ها در خصوص کاهش کمک های جامعه جهانی را پس از سال 2014 وجود دارد اما وزیر مالیه تاکید دارد که برای پرکردن خلای این کمک ها، باید به سرمایه گذاری در کشور توجه شود.

عمر زاخیلوال وزیر مالیه به روزسه شنبه در یک نشست گفت که در حال حاضر در افغانستان امکانات و فرصت های خوب سرمایه گذاری وجود دارد. وی همچنان گفت که کمک های جامعهء جهانی در هیچ کشور پایدار نبوده و در افغانستان نیز به گونه دایمی، ادامه نخواهد داشت.

« کمک های جامعه جهانی بلاخره محدود می شود و هیچ کمک لایتناهی نیست اقتصاد افغانستان باید به شکل پایدار مبدل گردد همانگونه که کمک ها پایدار نمی ماند بلاخره رشد اقتصاد یک کشورهم که متکی به کمک های جامعه جهانی باشد پایدار نخواهد ماند و فکتورهای داخلی که یک کشور فرصت های است که در آن سرمایه گذاری شده و سطح تولید را بلند می برد. »

در نشست دو روزه دسترسی به تمویل مالی که به روز سه شنبه از سوی انجمن بانک ها و همکاری اداره انکشافی ایالات متحده امریکا در کابل برگذار شده بود، بیش از یک هزار سرمایه گذار از مرکز و ولایات شرکت کرده بودند.

به گفته خلیل صدیق رییس این انجمن در این نشست سرمایه گذاران مشکلات شان را با مسوولان بانک های افغانستان در میان گذاشته و تلاش می گردد تا سرمایه گذاران با گرفتن قرضه از بانک ها در عرصه های مختلف سرمایه گذاری نمایند.

در همین حال نورالله دلاوری رییس د افغانستان بانک در این نشست از ایجاد بانک زراعتی جهت کمک به زارعین خبرداده و تاکید کرد که با ایجاد این بانک مشکلات دهاقین نیز مرفوع خواهد شد.

کیم یماشیتا رییس اداره انکشافی ایالات متحده امریکا در افغانستان ابراز امیدواری کرد که این نشست بتواند زمینه را برای دریافت منابع تمویل مالی برای سرمایه گذاران افغان فراهم سازد. در این حال شماری از سرمایه گذاران می گویند، مفاد را که بانک ها از بابت دادن قرضه از سرمایه گذاران اخذ می کنند بسیار بلند است.

دو تن از این سرمایه گذاران:
« ما از این نشست استقبال می کنیم واقعاً نشست خوب است، اما مشکل اینست که فیصدی مفاد را که بانک ها از پرداخت قرضه های شان طلب می کنند بسیار بلند است و یک سرمایه گذار توان پرداخت آنرا ندارد. به نظر من تضمین را که بانک ها از بابت قرضه می گیرند، ما این تضمین ها را داده نمی توانیم ما بسیار جایداد های کم داریم و با این جایداد های ما بانک ها قرضه بسیار نمی دهد ما می خواهیم که این مشکل حل گردد. »

به اساس معلومات وزیر تجارت و صنایع افغانستان، فیصدی مفاد بانک ها بین 15 تا 18 فیصد می باشد. حکومت افغانستان در حالی از تشویق و حمایت سرمایه گذاری در کشور سخن می زند که گفته می شود در این اواخر شماری از سرمایه گذاران افغان به دلیل مشکلات امنیتی، سرمایه های شان را از کشور بیرون انتقال داده اند.
XS
SM
MD
LG