لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۸

عازمین حج از بی نظمی ها در کار وزارت حج و اوقاف، شکایت کردند


در حالی که مقام های حکومت قبل از آغاز برنامه اعزام عازمین حج به عربستان سعودی از آمادگی های کامل خبر دادند، اما اکنون عازمین حج از بی نظمی ها در کار وزارت حج و اوقاف، شاکی اند.

تعداد از عازمین حج که در مسجد جامع عیدگاه کابل برای رفتن به عربستان سعودی آماده گی گرفته اند مسوولان وزارت ارشاد وحج اوقاف را به بی کفایتی متهم می کنند. برخی از این عازمین به روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفتند، چندین شب را در مسجد عیدگاه سپری کرده اند اما تاکنون این وزارت در قسمت انتقال آنان توجه نکرده است.

سه تن از این معترضان در مورد مشکلات شان چنین گفتند:
« ما سه شب می شود که در مسجد عیدگاه انتظار کشیده ایم گفته می شود که بیش از صد پاسپورت را لادرک کرده و بجای آن خویشاندان معاون، رییس و دیگر مقامات فرستاده می شوند برای ما مشکلات ایجاد کرده اند. ما چهار روز می شود که کارت واکسین را گرفتیم نه برای ما کسی واکسین کرده و نه اجازه داده شده است که پرواز کنیم. حکومت هر سال وعده می دهد که در بهتر ساختن پروسه تلاش می کند، اما برعکس حالا که در سه صد نفر در این جا بی نظمی است زمانی که 30 هزار حاجی از عربستان دوباره بازگشت نماید چگونه خواهد بود. »

به اساس معلومات مقام های وزارت حج و اوقاف امسال بیش از 30 هزار افغان جهت ادای فریضه حج، عازم عربستان سعودی می شود. این افراد از حکومت خواستند تا برای رفع مشکلات شان اقدمات جدی نماید.

در بین این معترضان کسانی هم اند که با زنان خانواده های شان به عنوان محرم شرعی به عربستان سعودی سفر می کنند. آنان می گویند که بی نظمی ها سبب شده که آنان از اعضای فامیل شان جدا شوند و پرواز های شان به عربستان سعودی به گونه جداگانه انجام شود.

برخی هم از لادرک شدن پاسپورت ها نیز سخن می زنند. تلاش نمودیم تا این انتقادات مردم را با مقام های وزارت حج و اوقاف شریک بسازیم اما پس از تلاش های مکرر موفق با دریافت آنان نشدیم.

در این حال کمسیون امور دینی و فرهنگی ولسی جرگه که به حیث ناظر روی این پروسه کار می کند، برخی از مشکلات در پروسه انتقال حجاج را تایید کرده است.

اما کمال ناصر اصولی رییس این کمسیون بی کفایتی مقام های وزارت حج و اوقاف را رد کرد.
« امسال وزیر حج اوقاف تلاش می کند که پروسه به گونه شفاف به پیش برود، در میان گزارش ها که برای ما می رسد شکایت های هم وجود دارد این مساله حج است و انتقال 30 هزار حاجی هم کار آسان نیست اما در تناسب به سال های گذشته امسال پروسه شفاف است. »

همچنان آقای اصولی مفقود شدن پاسپورت های عازمین حج را تایید کرد و گفت که بیش از یک صد پاسپورت از نزد کارمندان وزارت حج و اوقات مفقود شده اند. وی گفت که وزارت یاد شده پاسپورت های جدید را تهیه و قرار است روز شنبه آینده جهت اخذ ویزه به سفارت عربستان سعودی بفرستند.

این بار نخست نیست که عازمین حج از بی توجهی حکومت شکایت می کنند، در سال های گذشته نیز چنین شکایت ها از سوی آنان مطرح شده است. اما مقام های وزارت حج و اوقاف و کمیته که به هدف پیشبرد این کار موظف شده اند همه ساله قبل از برگزاری این مراسم از آمادگی های خوب به مردم وعده می دهند.
XS
SM
MD
LG