لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۲

«پاسخ های وزیر صحت عامه قناعت سناتوران را فراهم نکرد»


داکتر ثریا دلیل وزیر صحت عامه
داکتر ثریا دلیل وزیر صحت عامه
کمسیون سمع شکایات مشرانو جرگه افغانستان توضیحات وزیر صحت عامه را قناعت بخش نخوانده و اعلام کرده است که وی تا یک هفته دیگر باید به پرسش های مطرح شده از سوی این کمسیون پاسخ کامل ارایه کند.

داکتر زلمی زابلی رییس کمسیون سمع شکایات مشرانو جرگه در ختم اجلاس روز چهارشنبه این کمسیون، ابراز امیدواری کرد که داکتر ثریا دلیل در آینده بتواند پاسخ های لازم به موارد سوال بر انگیز ارایه کند.

آقای زابلی به بخش از شکایات و انتقاداتی که از وزیر صحت عامه موجود است نیز اشاره کرد.

« متاسفانه وزیر صاحب به سوالات ما جواب قناعت بخش داده نه توانست. وی اکثراً مقرری ها را سر به خود انجام می دهد حتی افراد را برای دو نیم سال در بست های بلند به حیث سرپرست حفظ کرده است. شفاخانه های که ما داریم برخی از شفاخانه های اند که تعمیرات شان اعمار شده، وسایل دارند اما وزیر صاحب آن را تا هنوز بنابر دلایل مبهم افتتاح نکرده است. یک نفر را که اوغلی تخلص می کرد به حیث اتشه صحی در ترکیه تعیین کرده و در عین زمان دوره ماستری را هم فرا می گیرد که این کار نقض قانون است. »

در این اجلاس کمسیون از وزیر صحت عامه هم چنان انتقاد شد که، شماری از روسای این وزارت را به طور غیر قانونی برکنار و در عوض افراد دیگر را تعیین کرده است.

یکی از موارد دیگر این بود که برای برخی از روسا و مسوولان وزارت صحت عامه معاشات بلند پرداخت می شود.

اما داکتر ثریا دلیل وزیر صحت عامه که در نشست کمسیون سمع شکایات مشرانو جرگه حضور داشت گفت، کار های را که انجام داده بر مبنای قانون، به هدف بهبود امور وابسته به این وزارت بوده است.

« در هر اجراتی که ما می کنیم چه در بخش منابع بشری و یا اجرات بودجوی است و چه اجرات کاری است، قانون صدر کار ما قرار دارد و اجرات ما به اساس قانون و به اساس مقررات دولت جمهوری اسلامی افغانستان است. »

خانم دلیل تقرر سخنگوی پیشین وزارت صحت عامه را به عنوان اتشه صحی در سفارت افغانستان در ترکیه تایید کرد اما این را رد نمود که او اکنون سرگرم فراگیری دوره ماستری نیز در آن کشور است.

اتهاماتی بر وزیران دیگر کابینه حکومت افغانستان نیز وارد می شود که نزدیکان شان را در پست های بلند وزارت های که رهبری آن را دارند مقرر می کنند.

از سوی دیگر گفته می شود که بسیاری از روسای وزارت ها به سفارش معاونین رییس جمهور، گروه ها و چهره های سابق جهادی انتخاب می شوند.


ستار فروغ
XS
SM
MD
LG