لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۴

ولسوالی ازر لوگر به راه عبور و مرور طالبان مبدل شده است


شماری از باشندگان ولسوالی ازر ولایت لوگر می گویند که نا امنی ها در این ولسوالی دور افتاده افزایش یافته و بخش های زیادی از مناطق آن در تصرف طالبان مسلح می باشد.

باشنده گان و مسوولان امنیتی ولسوالی ازر ولایت لوگر می گویند که این ولسوالی به راه رفت و آمد طالبان مسلح از پاکستان مبدل شده است.

باشندگان ولسوالی ازر می گویند، بخش اعظم از مناطق این ولسوالی دور افتاده در تصرف طالبان مسلح بوده و بسیاری از تصامیم هم به خواست آنها اتخاذ می شود.

دو تن از باشندگان ولسوالی ازر ولایت لوگر به رادیو آزادی گفتند که آنها کار های روزمره شان را پیش برده نمی توانند و مقامات دولتی هم به خواست های شان توجه نکرده اند:

« والسوالی ازر بسیار نا امن است مردم از سوی طالبان کشته می شوند و با آنها ظلم زیاد صورت می گیرد.
ما از دولت می خواهیم در این ولسوالی یک تعداد پولیس محلی یا نیروهای اردوی ملی را بفرستد.»

« من سهراب گل از ولسوالی ازر استم، اگر کسی مزدوری هم بکند باز هم طالبان برایش می گویند که در اردوی ملی کار می کنی یا هم برادرت کار می کند.
این چه طور حکومت است و چه کار می کند ما حیران هستیم.»


ازر از ولسوالی های دور دست و کوهستانی ولایت لوگر است که با مناطق توری منگل و پاراچنار پاکستان هم سرحد است. این ولسوالی از لحاظ مساحت از ولسوالی های بزرگ به شمار می رود و در این دو سال اخیر فعالیت های طالبان در این ولسوالی بیشتر شده است.

سمونوال بختیار گل اشرفزی قوماندان امنیه ولسوالی ازر به رادیو آزادی گفت،
تقریباً 5 الی 6 کیلومتر از مناطق این ولسوالی را در کنترول خود دارند.

آقای اشرفزی تایید کرد که طالبان مسلح در بعضی از بخش های این ولسوالی قرارگاه و مراکز دارند:

« در منطقهء سپاندو کس همه طالبان اند، هم چنان در مناطق قاسم خیل، پنځو کس او لټه کور طالبان فعالیت دارند.
حتی در این مناطق طالبان وزیرستانی و خارجی هم وجود دارند.
ما از مرکز تقریباً 5 کیلومتر به شرق و 6 کیلومتر به سوی غرب این ولسوالی رفته می توانیم.
من باز هم تایید می کنم که در ولسوالی ازر طالبان وجود دارند و طالبان از کشور پاکستان هم از همین راه به شش ولایت دیگر رفت و آمد می کنند.»


در این حال طاهر خان صبری والی لوگر از ارایه جزیات در باره وضعیت امنیتی ولسوالی ازر خود داری کرد اما رییس خان صادق عبدالرحیمزی آمر امنیت قوماندانی امنیه این ولایت مشکلات و نا امنی های موجود در این ولسوالی را تایید می کند.

آقای عبدالرحیمزی افزود، طالبان از طریق ولسوالی ازر نه تنها این که وارد ولایت لوگر می شوند بلکه به ولایت های پکتیا، میدان وردک، غزنی و ولسوالی های خاک جبار و موسهی کابل هم رفت و آمد دارند.

وی همچنان افزود، با وجود تلاش های زیاد تا هنوز هم نیروهای خارجی و اردوی ملی در کنار پولیس در این ولسوالی مستقر نشده اند:

« بلی این ولسوالی راه رفت و آمد طالبان است، ما هم می گوییم که باید به آن توجه صورت گیرد.
آنجا هنوز هم تنها پولیس است، اما باید نیروهای اردوی ملی هم با پولیس همکار شود
این یک راه مهم ستراتیژیک است و به جز از پولیس دیگر کدام نیروی دولتی نمی باشد. این ولسوالی با پاکستان سرحد مشترک دارد و به نیروهای خارجی و اردوی ملی سخت نیاز است که در این ولسوالی مستقر شوند تا از رفت و آمد طالبان جلوگیری شود.»


به اساس گزارش ها، مشکلات امنیتی در این اواخر بر علاوهء ولسوالی ازر ولایت لوگر در ولسوالی های خر وار، چرخ ، برکی برک و دیگر نقاط این ولایت نیز افزایش یافته است.

ولایت لوگر بر علاوهء اینکه نزدیک کابل واقع است، معدن بزرگ مس عینک هم در این ولایت موقعیت دارد.

شماری از مقامات این ولایت می گویند، برخی از حلقات استخبارات منطقه تلاش می کنند با ایجاد نا امنی در این ولایت، کابل را تحت فشار قرار داده و جلو استخراج معدن مس عینک را نیز بگیرند.
XS
SM
MD
LG