لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۵

محبوبیت بارک اوباما نسبت به سال های قبل کاهش یافته است


در یک نظر سنجی که از طرف موسسه تحقیقات پیو( Pew center) در نقاط مختلف جهان بعمل آمده نشان می دهد، که محبوبیت بارک اوباما رییس جمهور امریکا در حال حاضر نسبت به سال 2009 میلادی زمانیکه او زمام امور قصر سفید را بعهده گرفت، پایین آمده است.

در مطالعه پیو که مرکز آن در واشنگتن است گفته شده، از اروپا تا روسیه و از شرق میانه تا آسیا، حمایت برای سیاست های خارجی اوباما تنزل کرده است.

در سال 2009 میلادی، 78 فیصد مردم اروپا از سیاست های اوباما حمایت می کردند. اما در حال حاضر، این رقم به 63 فیصد پایین آمده است.

در میان کشورهای اسلامی، اوسط درجه محبوبیت اوباما از 34 فیصد به 15 فیصد کاهش یافته است.

در کشورهای چین، جاپان، روسیه و مکسیکو حمایت از سیاست اوباما عین کاهش را نشان می دهد.

بیش از نصف مردم 20 کشوری که در آن مطالعه صورت گرفته گفته اند، با استفاده از طیارات بی پیلوت در پاکستان، یمن و سومالی مخالف اند.

ریچارد وایک معاون موسسه تحقیقاتی پیو می گوید، نا امیدی از سیاست خارجی اوباما در همین جا خاتمه نمی یابد.

وی افزود:
« بطور عموم حمایت از سیاست های اوباما در بسیاری از کشورهای که ما مطالعه نمودیم کاهش یافته و در بعضی مسایل مشخصاً دیده می شود، توقعات را که مردم از وی داشتند بر آورده نساخته است. از جمله دیده می شود که مردم از اقدامات او روی منازعه فلسطین و اسراییل، تغییر اقلیم و همچنان امور چندین جانبه راضی نیستند و توقعات که آنها در اول از اوباما داشتند بر آورده نگردیده است.»

در چین، اعتماد بالای رییس جمهور امریکا از 57 فیصد در سال 2009 به 27 فیصد در حال حاضر کاهش یافته است. اما اندکی بیش از یک سوم مردم در روسیه گفته اند که آنها هنوز هم بالای اوباما اعتماد دارند.

اکثریت مردم فکر می کنند که قصر سفید در تصمیم گیری ها روی سیاست خارجی یک جانبه عمل می کند و منافع کشورهای دیگر را در نظر نمی گیرد.

در مطالعه موسسه تحقیقاتی پیو گفته شده، مردم در کشور های اسلامی، ایالات متحده امریکا را نسبت به سه سال پیش کمتر دوست دارند. در کشور مصر 19 فیصد مردم، در اردن و پاکستان مساویانه 12 فیصد مردم، و در ترکیه 15 فیصد مردم ایالات متحده امریکا را به نظر مساعد و مطلوب فکر می کنند.
XS
SM
MD
LG