لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۳

ناتو تجهیزات اش را از راه 3 کشور آسیای میانه به اروپا انتقال میدهد


پیمان ناتو توافقنامه را با سه کشور آسیای میانه امضا کرد که بر اساس آن اعضای ناتو می توانند از راه های کشورهای آسیای میانه، وسایل و تجهیرات نظامی خود را از افغانستان خارج کنند.

ناتو توافقنامه را با کشورهای آسیای میانه امضا کرد که بر اساس آن اعضای ناتو بدون آنکه نیازی به راه های پاکستان داشته باشند، می توانند از راه های کشورهای آسیای میانه، وسایل و تجهیرات نظامی خود را از افغانستان خارج کنند.

بر اساس گزارش آژانس خبری اسوشیتدپرس، سرمنشی ناتو اندرس فاگ رسموسن دیروز گفت، ازبکستان، قزاقستان و قرغزستان، توافق نموده اند، ناتو از خاک آنها وسایل و تجهیزات نظامی اش را از افغانستان به اروپا انتقال دهد.

ناتو قبلاً با روسیه در این مورد توافق نموده بود و این توافق راه را برای رسیدن به یک توافقنامه این پیمان با سه کشور آسیای مرکزی هم باز کرد.

نیروهای ناتو در پایان سال آینده مسوولیت های امنیتی را به نیروهای افغان می سپارند و این کار، نیاز به وسایل نظامی و نیروها در افغانستان را هم کاهش می دهد.

توافق جدید ناتو با کشورهای آسیای میانه احتیاج را که به راه های پاکستان وجود داشت، خاتمه می دهد.

پاکستان راه های ترانزیتی اش را به روی نیروهای مستقر در افغانستان سال گذشته بعد از آن مسدود ساخت که 24 سرباز پاکستانی در اثر حمله هوایی نیروهای ناتو در خاک پاکستان، کشته شدند.

مسدود شدن این راه ها، ناتو را واداشت به کشور های آسیای میانه رو آورد.

مذاکرات مقامات امریکایی و پاکستانی در این اواخر، روی بازگشایی راه های ترانزیتی پاکستان، به پیشرفت نایل شد ولی مانع در این زمینه هنگامی ایجاد شد که پاکستان خواهان پرداخت حق العبور بیشتر شد.

استفاده از راه های پاکستان برای انتقال تجهیزات نظامی ناتو از افغانستان شش چند ارزان تر از راه های آسیای میانه تمام می شود و به همین دلیل گمان می رود ناتو فشارها بالای پاکستان را جهت بازگشایی این راه ها اقزایش دهد.

ناتو تا پایان سال 2014 تمام نیروهای جنگی اش را از افغانستان خارج خواهد کرد و بر اساس همین جدول زمانی، سال گذشته 14 هزار عسکرش را از افغانستان خارج کرد و امسال حدود 20 هزار تن آنها را از آن کشور خارج می کند.
XS
SM
MD
LG