لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۶

افغانستان از کنفرانس «قلب آسیا» در شهر کابل میزبانی خواهد کرد


جانان موسی زی سخنگوی وزرات خارجهء افغانستان
جانان موسی زی سخنگوی وزرات خارجهء افغانستان
برای ایجاد فضای اعتماد و همکاری بین افغانستان و کشورهای همسایهء آن قراراست بزودی یک کنفرانس بین المللی امنیتی در شهر کابل تدویر یابد. در این کنفرانس که بنام «قلب آسیا» یاد می شود، وزرای خارجهء کشورهای همسایهء افغانستان و منطقه، کشورهای که از این کنفرانس بین المللی حمایت می کنند و روسای سازمان ها و نهاد های معتبر بین المللی و منطقوی اشتراک خواهند کرد.

جانان موسی زی سخنگوی وزرات خارجهء افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، حدود پانزده کشور موافقت شان را در مورد تدابیر و تعهدات مشخص در زمینهء ایجاد فضای اعتماد با افغانستان ابراز کرده اند.

به گفتهء جانان موسی زی افغانستان در مرکز توجه و بحث های کنفرانس «قلب آسیا» قرار خواهد داشت.

آقای موسی زی با می گوید، در کنفرانس «قلب آسیا» افغانستان از کشورهای همسایه و منطقه در زمینهء اعتماد سازی و مشارکت در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی انتظار گام ها و تعهدات مشخص را دارد.

به تعقیب کنفرانس «قلب آسیا»، کنفرانس توکیو در ماه جولای سال جاری در مورد افغانستان دایر خواهد شد. در کنفرانس توکیو نماینده گان کشور های جهان، سازمان ها و نهاد های بین المللی تعهدات شان را بعد از سال 2014 که نیرو های محارب بین المللی افغانستان را ترک می گویند، مشخص خواهند ساخت.

در حالیکه کابل بیشتر بر ضرورت حمایت اقتصادی و امنیتی منطقوی تاکید می کند، درکنفرانس ماه نوامبر سال گذشته در ترکیه اشتراک کننده گان گردهمایی صرف به گفتگو های امنیتی منطقوی و اعتماد سازی تعهد کرده بودند.

بعد از گذشت دهسال هنوزهم طالبان نیرومند بوده، حملات مرگ باری را بر ضد نیرو های افغان و بین المللی انجام می دهند.

حکومت کابل و نیرو های بین المللی، پاکستان را به خاطر ایجاد پناه گاه های امن در مناطق قباییلی داخل قلمرو آن کشور متهم می کنند، اتهامی که توسط حکومت پاکستان رد می شود.
XS
SM
MD
LG