لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۹

«همکاری های ستراتیژیک با کشورهای جهان به سود امنیت منطقه است»


رییس جمهور حامد کرزی
رییس جمهور حامد کرزی
رییس جمهور کرزی می گوید، در صورتی که مشارکت ستراتیژیک میان افغانستان و برخی از کشور های جهان سبب تامین امنیت در منطقه و نابودی تهدید تروریزم شود، افغانستان قرارداد های ستراتیژیک را با جهان امضا خواهد کرد.

آقای کرزی که به روز شنبه در مراسم آغاز سال جدید تقنینی شورای ملی افغانستان در کابل صحبت می کرد، گفت امضای قرار داد های ستراتیژیک میان افغانستان و برخی از کشور های جهان باید منجر به تامین امنیت منطقه و نابودی تهدید تروریزم شود.

وی می گوید:
«ما می خواهیم تا در یک منطقه یی مملو از همکاری، دوستی و احترام متقابل با همسایه گان خود زنده گی کنیم. از این رو همکاری های ستراتیژیک باید به سود امنیت منطقه و نابودی تهدید تروریزم باشد. در صورتی که امضای قرارداد های ستراتیژیک به تحقق این اهداف کمک کنند، ما به امضای چنین قرارداد هایی خواهیم پرداخت.»

آقای کرزی به اعضای شورای ملی افغانستان هم اطمینان داد، که اگر حکومت افغانستان با جهان بر سر امضای اسناد مشارکت ستراتیژیک، به توافق برسد، تطبیق مراحل قانونی این اسناد از طریق شورای ملی افغانستان صورت خواهد گرفت.

حکومت افغانستان تصمیم دارد، با بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، جرمنی، اتحادیه ی اروپا، آسترالیا و ایالات متحده ی امریکا اسناد مشارکت ستراتیژیک امضا کند.

مقامهای افغان گفته اند، دور تازه ی مذاکرات میان ایالات متحده ی امریکا و افغانستان بر سر امضای سند مشارکت ستراتیژیک در ماه جاری میلادی در کابل آغاز خواهد شد.

اما به گفته ی برخی از کارشناسان، سخنان اخیر رییس جمهور کرزی سبب شده تا موانعی در برابر امضای سند مشارکت ستراتیژیک با امریکا ایجاد شود.

آقای کرزی حدود یک ماه پیش گفت، تا زمانی که عملیات شب هنگام نیروهای ایتلاف در افغانستان متوقف نشود، افغانستان با امریکا سند مشارکت ستراتیژیک امضا نخواهد کرد.

اما عده ی از افغانها می گویند، حکومت افغانستان نباید سیاستی را پیش بگیرد که سبب عقب مانی افغانستان شود.

سید اسحق گیلانی یک عضو ولسی جرگه نیز به همین باور است:
«حکومت افغانستان باید سیاستی را انتخاب کند که موازی با سیاست های امریکا که در منطقه دارد باشد، تا که با تکر رو به رو نشود و یا به سرحدی نرسد که روز دیگر حکومت افغانستان پس بماند.»

مساله ی واگذاری زندانیان افغان به حکومت افغانستان و ادامه ی عملیات شب هنگام نیروهای ایتلاف در کشور، از مسایل مورد اختلاف میان افغانستان و امریکا بر سر امضای روابط دراز مدت ستراتیژیک خوانده می شود.

حکومت افغانستان اجرای عملیات شبانه را در تضاد با مشوره های لویه جرگه ی عنعنوی می داند و گفته است، ادامه ی این عملیات سبب به تعویق افتادن پروسه ی مذاکرات با امریکا در مورد امضای سند مشارکت ستراتیژیک خواهد شد.
XS
SM
MD
LG