لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۴

نفوذ افراد وابسته به شبکه استخبارات خارجی در سکتور مخابرات افغانستان


نگرانی ها در مورد نفوذ استخبارات کشورهای منطقه نه تنها در ادارات امنیتی افغانستان وجود دارند بلکه در این اواخر چنین نگرانی ها در شبکه های مخابراتی این کشور نیز به میان آمده اند.

انجینیر امیرزی سنگین سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان، نفوذ افراد مربوط به حلقات استخباراتی خارجی در سکتور مخابراتی این کشور را رد نمی کند.

اما آقای سنگین می گوید که تمام اتباع خارجی که در پست های بلند نهاد های مخابراتی کشور کار می کنند، زیر نظارت اداره امنیت ملی قرار دارند.

آقای سنگین در یک صحبت اختصاصی با رادیو آزادی از برکناری دو تبعه پاکستانی از سکتور مخابراتی افغانستان خبر داد که متهم به اجرای فعالیت های استخباراتی بودند:
«شمار کارمندان خارجی در این شرکت ها بسیار کم است، که برخی آنها وظایف کلیدی را به پیش می برند. بلی چرا نه حتماً آنها اجنت ها را با لباس ها و در بخش های مختلف می فرستند، و این مساله واضح است که آنان فعلاً هم در اینجا موجود اند. اما در بخش مخابرات ما صرف یکی دو نفر را داشتیم که اتباع پاکستان بودند و در یک شرکت ما در اینجا کار می کردند.»

اما سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان، واضح نساخت که این اتباع پاکستانی مصروف چی گونه فعالیت های استخباراتی بودند و در کدام شرکت مخابراتی این کشور وظیفه اجرا می کردند.

از سوی دیگر مقام های این وزارت ادعا می کنند که مکالمات تلیفونی در افغانستان به خصوص مکالمات مقام های بلند رتبه دولتی کاملاً محفوظ است و حتی کارمندان خود شرکت های مخابراتی هم نمی توانند آنرا بشنوند.

اما برخی از آگاهان امور امنیتی این ادعای مقام های وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان را رد می کنند.

جنرال عتیق الله امرخیل یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت، که کارمندان خارجی در شرکت های مخابراتی کشور توانایی دسترسی به همه مکالمات تلیفونی را دارند:

«کسانی که در خود دستگاه کار می کنند، آنها اشخاص مسلکی اند. آنان کدام ماهواره جداگانه و خاص ندارند که صحبت کنند، ماهواره و سیستم یکی است. پس به هر قیمتی که فکر می کنید آنان به مکالمات دسترسی پیدا می کنند و هیچ امکان ندارد که مکالمات نزد شان محرم باشد.»

به گفته مسوولان اداره تنظیم خدمات مخابراتی افغانستان، هم اکنون نزدیک به 170 تن از اتباع خارجی از کشورهای مختلف جهان در سکتور مخابراتی این کشور وظیفه اجرا می کنند.

اداره خدمات مخابراتی افغانستان می گوید، بیشترین کارمندان خارجی در سکتور مخابراتی کشور را اتباع پاکستانی، ایرانی و هندی تشکیل می دهند.

در حال حاضر پنج شرکت مخابراتی در افغانستان فعالیت دارند که به گفته مقام های افغان، حدود هشتاد درصد مردم از خدمات این شرکت ها استفاده می کنند.

برخی از آگاهان تاکید می کنند، در صورتی که جلو فعالیت شبکه های استخباراتی در سکتور مخابراتی کشور گرفته نشوند، می تواند خطر جدی را متوجه منافع ملی کشور بسازد.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG