لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۵

«مانور نظامی ایران چراغ سرخ برای دولت افغانستان است»


برخی از کارشناسان افغان با توجه به راه اندازی مانور تازه نظامی ایران در امتداد سرحدات با افغانستان، از حکومت افغانستان می خواهند که اقداماتی را برای جلوگیری از عواقب منفی احتمالی ناشی از این مانور ها روی دست گیرد.

شماری از تحلیلگران افغان می خواهند، حکومت افغانستان در برابر این اقدام ایران خط مشی روشنی را در پیش گیرد تا مبادا در آینده تاثیر ناگواری بر وضعیت افغانستان بر جا بگذارد.

فیصل امین یکی از این تحلیلگران و استاد پوهنتون کابل به رادیو آزادی گفت، از این ناحیه نگرانی وجود دارد که در نتیجه ی راه اندازی چنین مانور ها از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، در آینده افغانستان به میدان جنگ میان امریکا و ایران مبدل خواهد شد:

« زمانی که ایرانی ها یک مانور نظامی خود را در سرحد با افغانستان به اجرا می گذارند، این یک چراغ سرخ و هشدار است به دولت افغانستان که ایران نگرانی های خود را از بابت مرزی های افغانستان دارد که مبادا امریکا از قلمرو افغانستان بالای آن کشور کدام اقدام نظامی را انجام بدهد.
به این اساس دولت افغانستان باید با سیاست های بسیار مدبرانه متوجه این قضیه باشد که کدام سو تفاهم به میان نیاید و ایران کدام اقدام نظامی در سرحدات این کشور نکند.
دولت افغانستان باید پیش بین این نقطه باشد.»


طی سال های اخیر این چندمین مانور نظامی است که ایران در امتداد سرحد با افغانستان راه اندازی می نماید.

نیرو های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اجرای یک مانور نظامی را به روز شنبه در نزدیک مرز با افغانستان آغاز کردند.

مقام های نظامی ایران گفته اند که هدف از اجرای این مانور تقویت امنیت در سرحدات آن کشور است.

در همین حال برخی از تحلیلگران افغان می گویند که ایران با این تمرینات نظامی می خواهد که قدرت اش را در منطقه به نمایش بگذارد.

عبدالرحمن هوتکی یکی از این تحلیلگران به رادیو آزادی گفت که ایران از حضور نیرو های امریکایی در افغانستان ترس دارد.

به گفته ی آقای هوتکی، ایران بخاطر ایجاد موانع در برابر امضای سند همکاری های درازمدت استراتیژیک میان کابل و واشنگتن از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد:

« ایران از حضور نیرو های نظامی امریکا در افغانستان تشویش دارد و مخالف آن است.
ایران تلاش های زیاد را به خرچ خواهد داد تا این پیمان همکاری های دراز مدت استراتیژیک با امریکا به امضا نرسد.
مانور های نظامی که ایران در سرحدات با افغانستان و یا در نقاط دیگر انجام می دهد، نمایش قدرت نظامی آن کشور است و ایران آماده گی های خود را در برابر هر نوع حملات بالای آن کشور نشان می دهد.»


برخی از اعضای ولسی جرگه ی افغانستان هم تایید کرده اند که شماری حلقات متعلق به ایران، اقداماتی را به هدف ناکام ساختن تصمیم حکومت افغانستان در زمینه امضای سند همکاری های مشارکت استراتیژیک با ایالات متحده امریکا روی دست گرفته اند.

نیرو های بین المللی در افغانستان قبلاً در رابطه به راه اندازی مانور های نظامی ایران گفته بودند که این حق هر کشور است اما آنان روی جلوگیری از رفت و آمد مخالفین مسلح از کشور های همسایه افغانستان به داخل این کشور تاکید کرده بودند.


ستار فروغ
XS
SM
MD
LG