لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۷

«دولت افغانستان نباید در امضای سند ستراتیژیک با امریکا احساساتی برخورد کند»


داوود مرادیان رییس پیشین مرکز مطالعات ستراتیژیک وزارت خارجه افغانستان و از آگاهان روابط بین المللی
داوود مرادیان رییس پیشین مرکز مطالعات ستراتیژیک وزارت خارجه افغانستان و از آگاهان روابط بین المللی
شماری از کارشناسان افغان از حکومت این کشور می خواهند که در ارتباط به امضای سند همکاری های درازمدت استراتیژیک با امریکا احساساتی برخورد نکند.

برخی از تحلیلگران مسایل بین المللی در افغانستان روی امضای سند همکاری های دراز مدت استراتیژیک میان کابل و واشنگتن تاکید نموده می گویند که حکومت افغانستان نباید پروسه امضای این سند را به تاخیر اندازد.

داوود مرادیان رییس پیشین مرکز مطالعات ستراتیژیک وزارت خارجه افغانستان و از آگاهان روابط بین المللی به روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان باید در این زمینه از دقت لازم کار بگیرد و احساساتی برخورد نکند:

« آنچه که مهم است، سند همکاری های درازمدت ستراتیژیک با امریکا است، منافع افغانستان بیشتر از منافع ایالات متحده است و من امید وار هستم که رهبری حکومت افغانستان با این مساله احساساتی برخورد نکند بلکه مسایل و منافع ملی افغانستان را در نظر بگیرند.
هیچ فردی از جامعه جهانی به خواست حکومت افغانستان پاسخ منفی نداده و آنچه که تاکید شده عبارت از این است که تلاش بیشتر در زمینه یافتن راه حل های حل مشترک به این معضله است.»


رییس جمهور افغانستان ادامه عملیات های شبانه در این کشور را از موانع اساسی در برابر ایجاد مشارکت استراتیژیک با ایالات متحده امریکا خوانده است.

حامد کرزی به روز شنبه در دیدار با نزدیکان قربانیان عملیات های شب هنگام نیرو های بین المللی در افغانستان گفته است تا زمانی که این عملیات ها و تلاشی های خانه های افغان ها متوقف نشود، سند همکاری های درازمدت ستراتیژیک میان افغانستان و امریکا امضا نخواهد شد.

تلاش کردیم تا عکس العمل سفارت امریکا را در ارتباط به این سخنان رییس جمهور افغانستان نیز داشته باشیم، اما موفق نشدیم.

در عین حال عده ی از تحلیلگران افغان می گویند: رییس جمهور کرزی می خواهد با این حرف هایش اذهان عامه را مغشوش بسازد.

فضل الرحمن اوریا یکی از این تحلیلگران در مورد گفت:

« شعار ها یا صحبت های آقای کرزی کاملاً صحبت های تصوری است.
رییس جمهور افغانستان در عقب پرده با امریکایی ها و ناتو توافق دارد که عملیات های شبانه باید صورت بگیرد و تا حال هیچ نوع تقاضای رسمی را در خصوص توقف این عملیات ها از امریکایی ها مطرح نکرده است.»


اما حکومت افغانستان با رد این چنین ادعا ها می گوید که آنچه رییس جمهور کرزی در ارتباط به توقف عملیات های شبانه ابراز می کند، خواست مردم این کشور بوده و حکومت افغانستان این مساله را با جدیت پی گیری می کند.

نیرو های بین المللی در افغانستان پیوسته بر ادامه عملیات های شب هنگام در این کشور تاکید کرده اند.

آنان این عملیات ها را برای تعقیب و بازداشت مخالفین مسلح در افغانستان مهم توصیف می کنند.

ستار فروغ
XS
SM
MD
LG