لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۳

پاکستان توان این را ندارد که هم با امریکا، هند و افغانستان دشمنی کند


احمد سعیدی دیپلومات پیشین افغان در اسلام آباد
احمد سعیدی دیپلومات پیشین افغان در اسلام آباد
به دنبال درخواست رییس جمهور کرزی از پاکستان مبنی بر اتخاذ سیاست مستقل در قبال افغانستان، شماری از کارشناسان افغان توجه پاکستان به این تقاضای آقای کرزی را به نفع پاکستان می دانند.

احمد سعیدی دیپلومات پیشین افغان در اسلام آباد در صحبت با رادیو آزادی گفت که اگر پاکستان به این تقاضای افغانستان اعتنا نکند، این کشور نمی تواند که همزمان با ایالات متحده امریکا، هند و افغانستان به دشمنی بپردازد:

«باور من این است که بهتر است پاکستان به حرف های افغانستان اعتنا کند و اموال تجارتی افغانستان را رها کند. دوستی افغانستان با پاکستان به ضرر آن کشور نیست و به منفعت اش است. پاکستان توان این را ندارد که هم با امریکا و هند و افغانستان دشمنی کند. پاکستان به همسایه های دوست و مطمین ضرورت دارد تا با قوت همسایه ها بتواند که با بیرونی ها مقابله کند.»

رییس جمهور افغانستان به تازه گی در مصاحبه با برخی از رسانه های خصوصی این کشور از پاکستان خواسته است که سیاست مستقل را در برابر افغانستان در پیش گیرد.

در یک اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان به نقل از آقای کرزی گفته شده است، این ممکن نیست که پاکستانی ها در دوستی ما با هند و یا در اختلاف آنها با هند و یا در دوستی و اختلاف شان با امریکا با افغانستان در معامله باشند.

در همین حال تعدادی از تحلیلگران مسایل سیاسی افغان به این باور اند که پاکستان مثل گذشته به این خواست افغانستان توجه نکرده و آن را نادیده خواهد گرفت.

اما فیصل امین استاد پوهنځی علوم اجتماعی پوهنتون کابل و یکی از کارشناسان مسایل سیاسی در صحبت با رادیو آزادی هشدار داد که عدم توجه پاکستان به این مساله آن کشور را دچار مشکلات تازه در جهان خواهد نمود:

«عدم حضور پاکستان در نشست بن دال بر این است که پاکستان در یک نوع انزوای سیاسی قرار گرفته است و اگر پاکستان این سیاست های انزوا طلبانه را بیشتر ادامه بدهد، فکر می کنم که در جهان به عنوان یک کشور تروریست پرور به صورت باالقوه بوده و به صورت باالفعل هم معرفی می شود. بناً منفعت پاکستان در این است که اگر بتواند سیاست داخلی و خارجی اش تغییر جهت بدهد.»

عدم خوشبینی در مورد تغییر سیاست پاکستان در برابر افغانستان در حالی موجود است که پیش از این هم پاکستان به تقاضا های افغانستان توجه نکرده و آن را دست کم گرفته است.

سیاست های دوگانه و منفی پاکستان در قبال افغانستان همواره باعث تشدید جنگ و ایجاد مشکلات در افغانستان شده است.

حمله اخیر ناتو بر دو پوسته مرزی پاکستان که سبب هلاکت 24 سرباز آن کشور گردید روابط میان اسلام آباد و واشنگتن را متشنج نموده است.

پاکستان در اعتراض به این رویداد کنفرانس بن را تحریم کرد و با وجود خواست رییس جمهور افغانستان از صدراعظم آن کشور در این اجلاس بین المللی اشتراک نکرد.


ستار فروغ
XS
SM
MD
LG