لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۴

شماری از اعضای ولسی جرگه در برابر تصمیم ایران عکس العمل جدی نشان دادند


شماری از اعضای ولسی جرگهء افغانستان در برابر تصمیم ایران مبنی بر اخراج مهاجرین افغان از آن کشورعکس العمل شدید نشان داده و گفتند که ایران می خواهد از این طریق فشارها بالای حکومت افغانستان را افزایش دهد.

محمد نعیم لالی حمید زی رییس کمسیون امنیت داخلی ولسی جرگهء افغانستان به روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت: ایران قبل از این نیز بخاطر بر آورده ساختن اهداف سیاسی خود این گونه فشارها را بالای حکومت افغانستان وارد کرده است.

به گفته آقای حمیدزی، ایران با چنین عملکرد ها می خواهد نفوذ اش را در افغانستان گسترده بسازد و مانع امضای سند ستراتیژیک میان افغانستان و امریکا گردد:

« هدف اصلی فشار ایران بالای حکومت افغانستان به امضای سند مشارکت ستراتیژیک افغانستان با ایالات متحده امریکا ارتباط دارد، هر چند ایران تلاش دارد نفوذ خود را در افغانستان بیشتر سازد اما این کشور نسبت به افغانستان نیت خوب ندارد و فقط می خواهد سیاست و رقابت خود با امریکا را پیش ببرد.»

مقامات ایرانی به تازه گی گفته اند که نزدیک به یک ملیون مهاجر افغان را که بدون داشتن اسناد قانونی در ایران زنده گی می کنند، تا سه ماه آینده از آن کشور اخراج می کنند.

وزارت مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان این تصمیم ایران را جدی نمی داند.

اسلام الدین جراات رییس اطلاعات و روابط عامه ی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت: در عقب این تصمیم ایران کدام هدف سیاسی نهفته نیست.

به گفته ی آقای جراات این یک مساله ی اجتماعی است که حل خواهد شد.

اما نادر فرهاد سخنگوی کمینشری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین می گوید: اخراج مهاجرین در هوای سرد زمستان آن هم به شکل کتلوی یک مشکل بزرگ و فاجعهء بشری است:

« از دید یک نهاد بشری امیدوار شاهد بودن یک فاجعه نیستیم که ناشی از فرستادن کتلوی افغان ها به افغانستان به وجود بیآید.
ما انتظار داریم که حقوق بشری افغان هایی که در ایران و پاکستان زنده گی دارند رعایت شود و انتظار این را به هیچ صورت نداریم که شاهد اخراج کتلوی آنها در هوای سرد زمستان از ایران باشیم.»


ایران قبل از این نیز در سال های گذشته چنین اقدامات را نموده و مهاجرینی را که در میان آنان شماری از زنان و اطفال نیز شامل بودند، به شکل کتلوی اخراج نموده است.

به همین گونه شماری از افغان ها را به اتهام قاچاق مواد مخدر و بعضی جرایم دیگر نیز اعدام نمود که در برابر این عمل ایران تظاهرات بر علیه این کشور در افغانستان نیز صورت گرفت.
XS
SM
MD
LG