لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۵

جریان سفر سه خبرنگار از مناطق تحت کنترول طالبان پاکستانی


حکیم الله محسود رهبر طالبان پاکستانی
حکیم الله محسود رهبر طالبان پاکستانی
طالبان مسلح از سه خبرنگار پاکستان جهت مصاحبه با رهبر گروه طالبان پاکستانی حکیم الله محسود دعوت به عمل آورده بودند. دعوت طالبان مسلح از خبرنگاران پاکستانی زمانی صورت می گیرد که اخیراً از اختلافات میان طالبان مسلح حرف های موجود اند.

اشتیاق محسود ژورنالیست، عکاس، تنظیم کننده تصاویر ویودیویی با جنگجویان طالبان در مناطق قباییلی نزدیک به سرحد افغانستان، 6 روز را سپری کرده است.

اما حکیم الله محسود رهبر طالبان پاکستانی با این ژورنالیستان بخاطر ملاقات نکرد که یک هیات از طالبان افغان برای دیدار با آنها وارد منطقه شده بود.

سفر ژورنالیستان از منطقهء میرانشاه مرکز وزیرستان شمالی آغاز شد. جاییکه با وجود تقاضا های مکرر ایالات متحده امریکا تا هنوز اردو پاکستان در آنجا عملیات نظامی را آغاز نه کرده است.

این خبرنگار آژانس خبری اسوشیتدپرس می گوید که درین مناطق علاوه بر جنگجویان طالبان افراد مسلح خارجی و تندروان اسلامی از دیگر نقاط پاکستان نیز به نظر می رسیدند. او گفت آنها یکجا با 4 طالب مسلح پای پیاده به سفرشان به سوی وزیرستان جنوبی ادامه دادند.

گفته می شود که زمانی در وزیرستان جنوبی حدود 500 هزار نفر زنده گی می کردند. اما به گفتهء این خبرنگار اکنون اکثریت روستا ها و شهرک ها خالی از باشنده ها بودند. زیرا اردو در سال 2009 میلادی قبل از عملیات بر این مناطق از مردم خواسته بود که منطقه را تخلیه کنند.

هرچند اردو می گوید که اکنون این مناطق تصفیه شده و مردم می توانند دوباره به منازل شان برگردند. اما مردم به گفتهء آنها باور نه دارند که این مناطق دیگر برای شان مصوون خواهد بود.

اشتیاق محسود خبرنگار آژانس خبری اسوشیتدپرس در ادامه این سفرش می گوید که آنها زمانی در یک قریهء خالی از سکنه بر خانه خرابهء که سه نفر زنده گی می کردند، بر خوردند. این سه باشندهء این خانه گفتند که اول اینکه توان مالی را نه داشتند تا منزل شان را ترک کنند و دوم دو عضو این خانواده نابینا اند.

خبرنگار اسوشیتدپرس می گوید که به روی این خانه یک بوریا کهنه و یک دیگ سیاه دیده می شد و یکی از باشنده های این خانه به او گفت که طالبان مسلح در آغاز هر ماه برای آنها مواد غذایی کمک می کنند و بعضی اوقات غذای آماده نیز برای شان می دهند.

اشتیاق محسود گفت که در نزدیکی سرک قیر ریزی پوسته های نیرو های امنیتی را می دید که به خیلی ساده گی از گوشه و کنار آن می توان گذشت.

گزارش از قول شمیم محسود یک قوماندان طالب می نویسد که می گوید، کنترول اردوی پاکستان صرف تا محدوده سرک های قیر ریزی است و تمام مناطق چهار اطراف آن توسط جنگجویان طالب کنترول و اداره می گردند.

این خبرنگار اسوشیتد پرس در جریان سفر به منطقهء برده شد که از آنجا طالبان مسلح نیروهای امنیتی پاکستان را که در حال گذر از این منطقه می باشند، مورد هدف قرار می دهند. او در این منطقه حدود 30 فرد مسلح را می دید که با سلاح ماشیندار و راکت انداز بر شانه مجهز بودند و شمیم محسود قوماندان این گروه با دور بین در نزدیکی یک تپه سلاح را به او نشان داد که به گفته او به کمک این سلاح آنها می توانند طیارات را نشانه گیرند.

اشتیاق محسود این خبرنگار آژانس خبری اسوشیتد پرس می گوید که آنها مصروف گفتگو بودند که یک مرمی فیر شده توسط اردو پاکستان در 50 متری آنها اصابت کرد.

خبرنگار آژانس خبری اسوشیتدپرس گفت که در بازگشت آنها مسیر راه شان را تغییر دادند.

در جریان راه یکی از افراد مسلح با انگشت، منطقهء را نشان داد که در آنجا جنگجویان افراطی ازبک و ترکمن زنده گی می کنند. به گفتهء این طالب مسلح خارجی ها در مناطق مختلف زنده گی می کنند.

اردوی پاکستان از چند تن ژورنالیستان دعوت به عمل آورده بود تا از دست آورد های شان در وزیرستان جنوب دیدن کنند، اما در مورد چشم دید این خبرنگار اسوشیتدپرس برای گفتن چیزی حاضر نه شد.

خبرنگار از قول شمیم محسود قومادان طالبان می گوید که آنها مراکز تربیت نظامی شان را به خاطر حملات طیارات بی پیلوت امریکا از یک جا بجا دیگر انتقال می دهند.

این خبرنگار می گوید، افراد مسلح در جریان این سفر جوانان و نوجوانانی را نشان دادند که در یک قلعه ویرانه در میان کوه های بلند مصروف فراگیری حملات انتحاری بودند. این جوانان که نقاب بر رو داشتند به یک صدا می گفتند که آنها بدون تزلزل به امر قوماندانان خود برای جنگ آماده اند.
XS
SM
MD
LG