لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۲

«طالبان نباید در انتظار خلای امنیتی بعد از سال 2014 در افغانستان باشند»


جان الن قومندان نیروهای ناتو و امریکایی در افغانستان
جان الن قومندان نیروهای ناتو و امریکایی در افغانستان
قومندان نیروهای ناتو و امریکایی در افغانستان به طالبان هشدار داده است که بعد از خروج نیروهای ناتو از افغانستان، انتظار یک خلا سیاسی یا امنیتی را در آن کشور، نداشته باشند.

جنرال جان الن قومندان عمومی نیروهای ایتلاف در افغانستان گفته است، با خروج نیروهای ناتو، مشارکت بین افغانستان و جامعه بین المللی متوقف نخواهد شد.

به گفته جان الن، اگر طالبان فکر می کنند که گویا در اول جنوری سال 2015 یعنی روز بعدی ختم خروج نیروهای خارجی از افغانستان و با انتقال کامل مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان راه برای آنها هموار می شود، چنین نخواهد شد.

جان الن این مساله را در حاشیه کانفرانس مسمی به افغانستان و روابط عامه، در دوبی ابراز داشت.

جنرال الن گفت:

« ما برای زمان طولانی در افغانستان خواهیم ماند و حال که به حیث یک افسر نظامی امریکا صحبت می کنم باید بگویم که هدف ما ایجاد یک اردوی نیرومند در افغانستان است.»

ناتو در تلاش ایجاد یک اردو و قوای پولیس 325 هزار نفری در افغانستان است تا بتواند مسوولیت های امنیتی آن کشور را بعد از خروج نیروهای خارجی به عهده گیرند.

جنرال جان الن گفت: شورشیان باید این را بدانند و منتظر روز خروج ما نباشند.

مقامات ناتو می گویند که روابط این پیمان با افغانستان بعد از سال 2014 از طریق ادامه همکاری های امریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان تداوم خواهد یافت و کشورهایی که با افغانستان همکاری خواهند کرد در حال افزایش اند.

سایمون گس نماینده ملکی ناتو در افغانستان گفته است که کنفرانس بن که هفته گذشته دایر شد، نشانهء از تعهدات جامعه بین المللی در بخش ادامه همکاری ها با افغانستان بود.

گس گفت:

« ما در این کنفرانس در باره یک دهه از انتقال صحبت کردیم. این پیغام کنفرانس بن بود که از سال 2014 تا 2024 کاری را که از ده سال به این طرف در افغانستان آغاز کرده ایم، تکمیل نماییم.»

سایمن گس گفت: اگر همه چیز در افغانستان درست به پیش برود آن کشور به دلیل موقعیت ستراتیژیک و منابع سرشار که دارد کشور مرفه خواهد شد و تمام منطقه از آنچه ما در افغانستان تلاش رسیدن به آنرا داریم، بهره مند خواهند شد.
XS
SM
MD
LG