لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

«روسیه باید در تصامیم که در مورد افغانستان گرفته می شود، سهیم ساخته شود»


دمتری راگوزین سفیر دایمی روسیه در پیمان ناتو
دمتری راگوزین سفیر دایمی روسیه در پیمان ناتو
روسیه می گوید به این شرط با ناتو در افغانستان همکاری می کند که در تصمیم گیری ها در مورد آینده افغانستان سهم داشته باشد.

سفیر دایمی روسیه در پیمان ناتو دمتری راگوزین می گوید: اگر روسیه در مورد اهداف عملکردهای اخیر شرکای غربی در افغانستان آگاه شود، همکاری خود را با آنها ادامه خواهد داد، اما به گفته او در اواخر بحث ها در مورد آینده افغانستان در عقب دروازه های بسته صورت می گیرد و به روسیه همین قدر گفته می شود که قوای بین المللی تا ختم سال 2014 افغانستان را ترک خواهند کرد.

سفیر روسیه اظهار داشت، فعلاً جواب روسیه این است که به این سخنان باور کرده نمی تواند.

آقای راگوزین بعد از اجلاس وزرای خارجه روسیه و کشورهای پیمان ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفت: اگر در راستای تصمیم گیری در مورد آینده افغانستان به روسیه نقش داده نشود، روسیه هم به هیچ نوع همکاری با ناتو در افغانستان حاضر نخواهد شد.

روسیه فعلاً به کاروان های اکمالاتی و لوجستکی ناتو اجازه داده است که از خاک این کشور گذشته و به افغانستان بروند.

بعد از آن که در حمله هوایی ناتو در سرحدات پاکستان 24 سرباز پاکستانی کشته شدند و پاکستان راه های ترانزیتی خود را به روی اکمالات ناتو مسدود ساخت، راه های مواصلاتی روسیه و آسیای مرکزی برای امریکا و ناتو اهمیت بیشتر کسب نمود.

راگوزین اظهار داشت، روسیه به شکل طبعی می خواهد که در جریان بحث ها در مورد آینده افغانستان قرار داشته باشد، نه به خاطر اینکه امریکا از افغانستان فاصله زیاد دارد و روسیه به آن نزدیک می باشد.

او افزود، بعضی از کشورهای متحد روسیه در پیمان امنیت مشترک، با افغانستان همسرحد می باشند که این موضوع برای روسیه بسیار مهم است و از این رو ماسکو تاکید می کند که در تصمیم گیری ها برای آینده افغانستان روسیه باید شامل باشد، در غیر آن از همکاری با ناتو در افغانستان دست می کشد.

نماینده دایمی روسیه در ناتو دمتری راگوزین قبل از این مساله همکاری کشورش را با ناتو در افغانستان به برنامه اعمار سپر دفاع راکت ها در اروپا هم ارتباط داده بود.

او در جریان ملاقات وزرای خارجه ناتو و روسیه در بروکسل گفته بود که اگر ناتو در ساختن سپر دفاع راکت ها در اروپا به نگرانی ها و هشدار های روسیه توجه نکند، ماسکو همکاری خود را در عملیات ناتو در افغانستان کاهش خواهد داد.

در پاسخ به این بیانات روسیه، سرمنشی پیمان ناتو اندریس فوگ راسموسن اظهار داشت، موضوع صلح و ثبات در افغانستان موضوعیست که منافع تمام کشورها از جمله روسیه در آن نهفته است.
XS
SM
MD
LG