لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۴

وزارت زراعت افغانستان 5 برنامه مهم را به کنفرانس بن ارایه می کند


محمد آصف رحیمی وزیر زراعت
محمد آصف رحیمی وزیر زراعت
وزیر زراعت و مالداری افغانستان می گوید بخاطر رشد زراعت و مصوونیت مواد غذایی در افغانستان، درنظر دارد با شماری از وزارت خانه های دیگر پنج برنامه مهم را به کنفرانس بن ارایه کند.

وزیر زراعت و مالداری افغانستان می گوید، این برنامه ها شامل آبیاری و ساخت بند های کوچک، مصئونیت غذایی، قرضه های زراعتی و بازسازی جنگلات می باشد، که برای تطبیق آن به 100 ها میلیون دالر نیاز است.

این برنامه ها از سوی وزارت های زراعت و مالداری، انرژی و آب، انکشاف دهات و مبارزه با مواد مخدر برای پیشکش به کنفرانس بن ترتیب گردیده است.

محمد آصف رحیمی وزیر زراعت به روز چهارشنبه در نشست عمومی ولسی جرگه گفت، وی باید بخاطر دفاع از این برنامه ها در بورد مشترک و نظارت انسجام شرکت می کرد، مگروی آمدنش به ولسی جرگه را ضروری دانست:

«من به احترام شما به این جا آمده ام ورنه باید در بورد مشترک نظارت و انسجام شرکت می کردم، بخاطری که کنفرانس بن هم نزدیک است و ما پنج برنامه مهم را برای پیشکش به این کنفرانس درنظر گرفته ایم که قبلاً برای تان توضیح دادم و من باید امروز از این برنامه ها دفاع می کردم مگر من برای کسی دیگر وظیفه سپرده ام و آرزو دارم که خودم نیز در نشست این بورد حضور یابم، این پنج برنامه یی مهم است که از سوی وزارت های زراعت، مبارزه با مواد مخدر، انکشاف دهات و انرژی و آب ارایه می گردد.»

اینکه وزیر زراعت و مالداری افغانستان بخاطر دفاع از این برنامه ها به بورد مشترک نظارت و انسجام رسیده است یا خیر، مساله ی جداگانه است اما به اساس معلومات وی این برنامه ها برای بیرون ساختن کشور از این حالت خیلی مهم است .

به اساس معلومات وزیر زراعت افغانستان در حال حاضر در این کشور مصئونیت غذایی وجود نداشته و همه ساله به ارزش نیم میلیارد دالر از سوی اداره ی خوراکه سازمان ملل متحد و سایر ادارات به افغانستان مساعدت می گردد.

به گفته وزیر زراعت و مالداری، افغانستان زمانی از ناحیه ی مواد خوراکی خود کفا می گردد که زمینه های پیشرفت در بخش زراعت به زارعین این کشور مساعد شود.

آقای رحیمی گفت این کار زمانی ممکن شده میتواند که بانک انکشاف زراعتی فعال شده و برای دهاقین زمینه دادن قرضه را فراهم نماید:
«به زارعین و کسانی که تولیدات زراعتی را پخته می کنند، باید قرضه داده شود، این برنامه وسیع که بنام صندوق انکشاف زراعتی آغاز شده، باید به بانک انکشاف زراعتی تبدیل شود و صدها میلیون دالر را که ما تقاضا کرده ایم در این بانک منحیث سرمایه گذاشته شود ما بیست میلیون دالر را که تا حال قرضه داده ایم آنقدر مفید بوده که ما را حیران ساخته است.»

وزیر زراعت از ارایه این برنامه ها به کنفرانس بن در حالی سخن می زند که به گفته برخی از کارشناسان در این نشست روی کمک های مالی به افغانستان کدام تعهد نمی شود.

از سوی دیگر حکومت افغانستان هم برای این نشست پیش نویس اعلامیه یی را ترتیب کرده است که 32 ماده دارد و از سوی شورای وزیران هم تائید شده است اما این معلوم نیست که این پنج برنامه در این اعلامیه شامل است یاخیر.
XS
SM
MD
LG