لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۷

سپنتا: مذاکره با طالبان بدون همکاری پاکستان نا ممکن است


داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی افغانستان
داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی افغانستان
مشاور امنیت ملی افغانستان رنگین دادفر سپنتا می گوید: بدون توافق پاکستان، امیدواری برای مذاکرات صلح با مخالفان مسلح دولت افغانستان خیلی ضعیف خواهد بود.

سپنتا گفت: طالبان مسلح هیچ علاقه مندی به مذاکرات صلح نشان نداده اند.

وی گفته است: بدون توافق ادارهء استخبارات و اردوی پاکستان، هیچگونه مذاکره ممکن نیست.

مشاور امنیت ملی افغانستان همچنان افزود، نشانهء هم وجود ندارد که پاکستان به رهبران طالبان اجازهء اشتراک در مذاکرات با حکومت افغانستان را داده باشد.

داکتر سپنتا در گفت و شنودی با خبرگزاری دی پی ای آلمان گفته است: مذاکرات صلح با مخالفان حکومت افغانستان ناکام نشده، زیرا هیچ مذاکرهء بین دو طرف صورت نگرفته است.

رنگین دادفر سپنتا تایید کرد که شماری از هم پیمان های خارجی افغانستان گاه گاهی با بعضی از گروه ها تماس برقرار کرده ولی با آنها مذاکره نکرده اند.

مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان افزوده که او خود هیچ نمایندهء با اعتبار طالبان را ندیده است.

به گفتهء داکتر سپنتا، اگر رهبران طالبان با حکومت افغانستان تماس می گرفتند، حکومت برای آنها اطمینان کامل و همه ضمانت های لازم را فراهم می کرد.
سپنتا خواستار افزایش فشار جامعهء جهانی بالای پاکستان شده و این نکته را که ریشهء همه نا امنی های افغانستان در پاکستان نهفته است، یک راز آشکار خواند.

داکتر سپنا افزود، افغان ها نمی توانند یک دههء دیگر نیز به دلیل این که میدان جنگ در جای دگریست، قربانی بدهند.

سپنتا پیش بینی کرده گفته است: اگر در وضعیت فعلی افغانستان تغییر نیاید، در آینده دامنهء نا امنی ها در همهء منطقه گسترش خواهد یافت.

به گفتهء داکتر سپنتا، اگر پناهگاه های تروریستان در آن سوی مرز از بین برده شوند، افغانستان می تواند تا یک دههء دیگر به پای خود بایستد.

خبرگزاری دی پی ای آلمان به نقل از مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان گزارش داده که گفته است: خروج سربازان بین المللی تا سال 2014 از افغانستان یک کار امکان پذیر است، زیرا افغان ها حاکمیت ملی خود را می خواهند و این کار هر قدر زودتر انجام شود، بهتر است.

اما سپنتا افزود، پس از سال 2014 جامعهء جهانی باید کمک هایش را در بخش آموزش و تجهیز نیروهای افغان ادامه دهد.

داکتر رنگین دادفر سپنتا به دی پی ای گفته است: در نقاطی که مسسوولیت های امنیتی آنها به نیروهای افغان سپرده شده، مردم بالای حکومت بیشتر از گذشته اعتماد می کنند.
مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان با اشاره به کنفرانس دوم بن گفت: پیام مهم این کنفرانس باید این باشد که سال 2014 پایان همکاری ها و کمک های جامعهء جهانی با افغانستان نخواهد بود.
XS
SM
MD
LG