لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۵

امریکا تحقیقات مشترک را با پاکستان در مورد کشته شدن عساکر این کشور انجام میدهد


قصر سفید می گوید که در بارهء حادثه روز شنبه در نزدیک سرحدات افغانستان و پاکستان که در اثر آن بیش از 20 عسکر پاکستانی در یک حمله هوایی ناتو کشته شده اند تحقیق می کند.

قصر سفید ابراز آمادگی می کند که در بارهء حادثه روز شنبه در مهمند ایجنسی که در نتیجهء آن 24 عسکر پاکستانی کشته شدند، تحقیقات مشترک را با اسلام آباد به راه می اندازد.

سیزده عسکر دیگر در نتیجهء این حمله هوایی ناتو زخمی شده اند.

اعلامیه قصر سفید می گوید: مقامات بلند رتبهء ملکی و نظامی امریکا در مورد این حادثه ابراز تاسف می کنند.

کاتلین هایدن سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا گفت که مقامات ملکی و نظامی امریکا با همتایان پاکستانی خود در تماس هستند و در مورد این حادثه ابراز تاسف کرده اند و روی انکشاف همکاری امریکا و پاکستان تاکید کرده اند.

به نظر می رسد که قصر سفید تلاش می کند تا وضعیت ناگوارتر نشود.

خانم هایدن می گوید که مشاور امنیت ملی راجع به انکشافات اوضاع به صورت منظم به رییس جمهور باراک اوباما معلومات می دهد.

اسلام آباد این حمله را تخطی از حاکمیت ملی این کشور می داند.

حنا ربانی کهر وزیر خارجهء پاکستان به همتای امریکایی خود تلیفون کرده و خشم پاکستان در این مورد را ابراز داشته است.

هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا و لیون پانیتا وزیر دفاع این کشور اواخر دیروز تحقیقات آغاز شده دراین مورد را تایید کردند و همدردی خود را با پاکستان ابراز داشتند.

کامیرون مونتر سفیر امریکا در اسلام آباد نیز در این مورد با مقامات پاکستانی گفتگو کرده است.

اسلام آباد اعلان کرد که اکمالات ناتو را متوقف ساخته است و از واشنگتن تقاضا نموده تا یک پایگاه هوایی در پاکستان را که طیاره های بی پیلوت از آن استفاده می کنند، تخلیه کند.

ناتو می گوید: طیاره های این پیمان نظامی امکان دارد در یک حمله به عساکر پاکستانی تلفات وارد کرده باشند و برای روشن شدن بیشتر موضوع تحقیق می کند.

برید جنرال کارستن جیکوبسن سخنگوی نیروهای آیساف به رهبری ناتو در افغانستان گفت که تحقیقات کامل در این مورد انجام خواهد شد:

« نیروهای بین المللی حافظ صلح این حادثه را که دیروز در سرحدات مشترک افغانستان و پکستان رخ داده تحقیق می کند. قوماندان نیروهای آیساف گفته است که او شخصاً به این موضوع توجه جدی دارد او متعهد تحقیقات کامل در این مورد می باشد تا حقایق روشن شود. او با بازماندگان عساکر پاکستانی که احتمالاً در این حادثه کشته و یا زخمی شده اند ابراز همدردی می کند. قوماندانی آیساف باز هم خواهان انکشاف روابط امنیتی با پاکستان می باشد و به عملیات مشترک ضد تروریزم در امتداد سرحدات متعهد است.»

سال گذشته نیز بعد از این که دو سرباز پاکستانی در یک حملهء نیروهای ناتو سهواً کشته شدند پاکستان اکمالات ناتو از طریق تورخم را موقتاً مسدود ساخت.

ولی حملهء روز شنبه مرگبار ترین حملات سهوی ناتو بر نیروهای پاکستانی از آغاز جنگ در برابر تروریزم در ده سال گذشته محسوب می شود.

روابط واشنگتن و اسلام آباد بعد از آن به تیره گی گرایید که نیروهای امریکایی پنج ماه قبل در یک عملیات سری خود در داخل خاک پاکستان اسامه بن لادن رهبر شبکهء تروریستی القاعده را کشتند.

این عملیات به خاطر پاکستان را خشمگین ساخت که پیش از پیش در بارهء آن از واشنگتن معلومات حاصل نکرده بود.
XS
SM
MD
LG