لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۱

نورانی: هیچ کشوری نمی تواند مانع پخش فلم های افغانی شود


وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان مخالفت اش را با مساله سانسور قبل از نشر اعلام کرده و می گوید، هیچ کشوری به شمول ایران نمی تواند مانع نشر فلم های افغانی در افغانستان گردد.

جلال نورانی مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در صحبت با رادیو آزادی یک بار دیگر با توجه به جلوگیری از فلم مدرسه گفت که این فلم روی هیچ گونه موضوعی جنجالی و احساس بر انگیز نمی چرخد.

آقای نورانی در حالی که با هر گونه سانسور قبل از نشر فلم های افغانی از سوی کشورها مخالف است می گوید، اسد سکندر می تواند فلم مدرسه را در تفاهم با مالکان سینما ها و یا تلویزیون ها در افغانستان بدست نشر بسپارد:

«کشور ایران و یا هر کشور دیگر، اگر یک فلم موضوع آن، یک مقدار آنها را ناراحت می سازد، ولی به هر صورتش هیچ کشور خارجی نمی تواند مانع منتشر شدن یک فلم افغانی گردد برای اینکه در افغانستان سانسور قبل از نشر وجود نه دارد.»

فلم افغانی مدرسه که از سوی اسد سکندر فلم ساز افغان ساخته شده است قرار بود در ماه اکتوبر در تالار لیسه استقلال کابل به نمایش گذاشته شود.

اما با وجود تدابیر که برای نمایش این فلم در کابل گرفته شده بود به گفته آقای سکندر برخی از ادارات دولتی افغانستان بنابر تقاضای سفارت ایران در کابل از نمایش این فلم جلوگیری کردند.

در این فلم افغانی گوشه یی از زنده گی طفل مهاجر افغانی به تصویر کشیده شده است که برای رفتن به مدرسه با مشکلات روبروست. عدم نمایش این فلم افغانی عکس العمل های زیادی را در قبال داشت.

کمسیون امور دینی و فرهنگی ولسی جرگه افغانستان وزیر اطلاعات و فرهنگ و مشاور این وزارت را برای وضاحت در این مورد فرا خواند.

اما مسوولان این وزارت گفتند، آنان هیچ مخالفت با نشر این فلم نکرده و فیصله گردید تا این فلم در افغانستان نمایش داده شود.

در حالی که مقام های سفارت ایران در کابل در مصاحبه با رسانه ها گفته اند که اطفال افغان در ایران با هیچ مشکلی مواجه نیستند.

اما تعداد از افغانها شکایت دارند که ایران نه تنها در مسایل فرهنگی افغانستان دخالت دارد بلکه شورشیان مسلح حکومت افغانستان را نیز حمایت می کند تا مانع تامین امنیت و ثبات در افغانستان گردد.
XS
SM
MD
LG