لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۵

افغانستان از کاهش کمک های امریکا در بخش ملکی نگران است


به باور حکومت افغانستان با توجه به شرایط موجود در این کشور، ایالات متحده امریکا کمک های خود به افغانستان را بجای کاهش باید افزایش دهد.

مقام های افغان به این باور اند که افغانستان هنوزهم نیاز جدی به کمک های جهانی دارد و تا اکنون به پروژه های انکشافی و زیربنایی در این کشور توجه لازم صورت نگرفته است.

محمد حکیم عاشر رییس مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت افغانستان به روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که کاهش کمک های امریکا در بخش ملکی برای این کشور را نگران کننده خواند.

آقای عاشر از امریکا خواست که بالای این تصمیم اش تجدید نظر کند:
«کاهش بودجه خصوصاً در بخش ملکی یا برنامه های انکشافی افغانستان در شرایط و وضعیت کنونی مایهء نگرانی ما است و امیدوار هستیم که ایالات متحده امریکا با درک واقعیت های عینی افغانستان در افزایش بودجه توجه کند نه در کاهش بودجه تا در سال های آینده که سال های بسیار دشوار و آینده ساز است برای افغانستان، بتواند از آن استفاده اعظمی کند.»

حدود یک هفته پیش وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در تازه ترین گزارش خود گفته است کمک های بشری و ملکی امریکا به افغانستان به بالاترین سطح اش رسیده و بعد از این کمک ها در این بخش کاهش می یابد.

در این گزارش که از دفترنماینده خاص امریکا در امور افغانستان و پاکستان به نشر رسیده آمده است که کمک های اقتصادی امریکا به افغانستان از 4 میلیاردو یک صد میلیون در سال 2010 به دو میلیارد و پنج صد میلیون در سال جاری میلادی کاهش می یابد.

در عین حال برخی از آگاهان سیاسی به این باور اند که امریکا این تصمیم را به خاطر عدم شفافیت در نحوه مصارف کمک های جامعه ی جهانی به افغانستان گرفته و با این کار حکومت افغانستان را زیر فشار قرار می دهد.

محمد یونس فکوریکی از این آگاهان:
«اختلافاتی که بالای نحوه مصرف کمک های خارجی و تنظیم امور بانکی افغانستان و همچنان فساد در حکومت وجود داشته است. حکومت افغانستان نتوانسته یک راه حل درست و اساسی را برای این مشکل دریابد، دولت امریکا بخاطر فشارهای که می خواهد حکومت افغانستان را به طرف خوب شفافیت و حسابدهی رهنمایی کند از این منحیث یک وسیله استفاده می کند.»

در این گزارش تازه وزارت خارجهء امریکا همچنان گفته شده که پس از این به عوض پروژه های که برای تامین امنیت در افغانستان راه اندازی می گردید، کمک ها در بخش تطبیق پروژه های دراز مدت انکشافی به میزان کمتر در این کشور تمویل می گردد.

افغانستان از جمله کشورهای است که ظرف 10 سال گذشته حتی بخش بودجه ی عادی خود را از کمک های خارجی تامین کرده است.

تعدادی از کارشناسان به این باور اند که دراین مدت اگر توجه بیشتر به پروژه های زیربنایی در افغانستان صورت می گرفت حالا این کشور نیاز به کمک های جامعه ی جهانی نمیداشت.
XS
SM
MD
LG