لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۶

جزیات یک نظر سنجی در مورد افغانستان هفتهء آینده به نشر می رسد


قرار است موسسه ایشیا فاوندیشن، هفته آینده یک نظر سنجی را در باره افغانستان نشر کند.

موسسه ایشیا فاوندیشن به تاریخ پانزدهم نومبر امسال یک سروی را تحت عنوان «افغانستان در سال 2011 میلادی» نشر خواهد کرد.

این سروی از مردم افغانستان در سی و چهار ولایت افغانستان صورت گرفته که گسترده ترین و جامع ترین نظر سنجی خوانده شده است.

صفحهء انترنتی ایشیا فاوندیشن گزارش داده که این نظر سنجی دست اول و دقیق، در نتیجه گفتگو های مستقیم با شش هزار و سه صد افغان صورت گرفته است.

بیشتر نظریات در مورد امنیت، فساد اداری، حقوق زنان، اقتصاد، انکشاف و طالبان مسلح متمرکز بوده که قرار است به تاریخ پانزدهم نومبر در کابل و انستیتوت صلح امریکا در واشنگتن، هژدهم نومبر در نیویارک و بیست و دوم نومبر در لندن نشر شود.

در نشستی که هفته آینده به همین منظور در واشنگتن صورت خواهد گرفت، دیوید آرنولد رییس عمومی موسسه ایشیا فاوندیشن با طارق عثمان، سونیل پیلایی و شیلاگ هینری سه تن از متخصصان همین موسسه شرکت خواهند داشت.

با آن که در گزارش مقدماتی که به خاطر اعلان تاریخ این سروی نشر شده، در مورد نظر سنجی از افغان ها معلومات بیشتر داده نشده، اما موسسه ایشیا فاوندیشن می گوید که این هفتمین سروی است که در افغانستان صورت گرفته است.

این موسسه گفته که می خواهد در نتیجه این دریافت و نظر سنجی، به رهبران، افراد مذهبی و پالیسی سازان جامعه کمک کند تا در مسایل منطقه چگونه تمرکز کنند.

در کنار مشکلات اقتصادی، موجودیت فساد و نبود خدمات کافی اجتماعی در افغانستان، در حال حاضر بزرگ ترین نگرانی در کشور، مشکل امنیتی دانسته می شود اما وزارت دفاع امریکا اخیراً در یک گزارش گفت که امنیت در افغانستان، به استثنای مناطق همسرحد با پاکستان تقویت شده است.

در این گزارش پنتاگون بیشتر روی پاکستان انتقاد صورت گرفته بود که نتوانسته است تا پناهگاه های شورشیان را در مناطق سرحدی با افغانستان از بین ببرد.

حالا دیده خواهد شد که ایشیا فاوندیشن به حیث یک نهاد مستقل با نظر سنجی از افغان ها، تا چی حد نا امنی و مشکلات افغانستان را به پاکستان ارتباط داده است.
XS
SM
MD
LG