لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۴

عکس العمل کارشناسان در مورد ارسال نامهء ایران به حکومت افغانستان


در حالی که مقام های افغان تا حال در مورد نامه ی ایران عنوانی حکومت افغانستان تبصره نکرده اند، برخی از کارشناسان افغان این اقدام ایران را مداخله آشکار در امور افغانستان توصیف می کنند.

وزیر خارجه ایران به تازه گی در صحبت با برخی از رسانه های افغانی گفته است، آنان نگرانی شان را در مورد تصمیم حکومت های افغانستان و امریکا برای امضای سند همکاری های دراز مدت ستراتیژیک، در نامه با حکومت افغانستان شریک ساخته اند.

عده از کارشناسان افغان می گویند، ایران با اجرای این عمل خلاف قانون عمل کرده و در امور افغانستان مداخله نموده است.

احمدی سعیدی یک تن از کارشناسان به این نظر است، که حکومت افغانستان باید در اعتراض به این کار ایران، سفیر آن کشور در کابل را احضار کند:
«اینکه مقامات حکومت افغانستان در مقابل ایران عکس العمل نشان نمی دهند، سفیر شان را احضار نمی کنند دو اصل است اول اینکه فکر می کنند با همسایه ها روابط پر تنش نداشته باشند، کنفرانس بن پیش رو است و دیگر اینکه قبلاً اخباری نشر شده بود که حکومت افغانستان از جانب ایران پول دریافت می کند ممکن از همین لحاظ این ها خاموش هستند.»

مقام های افغان به شمول رییس جمهور کرزی چندین بار به همسایه گان افغانستان به شمول ایران اطمینان داده اند، که امضای سند همکاری های دراز مدت ستراتیژیک میان افغانستان و امریکا، زمینه را برای استفاده از خاک افغانستان علیه کدام همسایه این کشور فراهم نمی سازد.

اما با وجود این هم، مقام های ایران به اعتراضات شان از تصمیم مقام های افغان و امریکا مبنی بر امضای سند همکاری های دراز مدت ادامه داده و می کوشند مقام های افغان را از امضای این سند باز دارند.

چرا ایران نمی گذارد، تا روابط دراز مدت ستراتیژیک میان افغانستان و امریکا برقرار شود و برای جلوگیری از مداخله یی ایران در امور افغانستان، دولتمردان افغان باید چه کاری انجام بدهند؟

نصرالله ستانکزی استاد پوهنخی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل پاسخ داده است:
«ایران نمی خواهد امریکا به طور استراتیژیک در منطقه حضور داشته باشد و دیگر اینکه می خواهد در افغانستان یک حکومت محتاج وجود داشته باشد که چنین اظهارات اگر به شکل نگرانی باشد خو به هر صورت و اگر به شکل دستوری باشد مداخله پنداشته می شود.»

ایران در حالی در مورد همکاری های دراز مدت ستراتیژیک میان افغانستان و امریکا نگرانی دارد، که مقام های افغان از توافق روی برخی از مسایلی با ایالات متحده امریکا خبر داده اند، که در خصوص این همکاری ها، میان مقام های افغان و امریکا در گذشته اختلاف نظر وجود داشته است.
XS
SM
MD
LG