لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۷

کارشناسان افغان در مورد نتایج کنفرانس استانبول چه می گویند؟


به باور برخی از کارشناسان افغان انتظاراتی که از نتایج کنفرانس منطقه یی استانبول می رفت، به دست نیامده است.

شماری از آگاهان امور سیاسی نسبت به نتایج کنفرانس استانبول خوشبین نبوده و می گویند که حکومت افغانستان نتوانست مسایل و مشکلات اساسی را در این کنفرانس به صورت واضح مطرح کند.

به گفته ی حاجی سید داود یکی از این آگاهان، مسایلی که در کنفرانس استانبول از سوی حکومت افغانستان ارایه شد، تازه گی نداشت و در نشست های گذشته نیز بیان شده بود.

آقای داوود به روز پنجشبه به رادیو آزادی گفت، تا زمانیکه افغانستان یک پالیسی فعال سیاسی نداشته باشد و ابتکار عمل را در این چنین نشست ها خود به دست نگیرد، مشکلات موجود در این کشور برطرف نخواهد شد:

« در کنفرانس پاریس، کنفرانس لندن و سایر کنفرانس ها ابتکار قضیه در دست همسایه ها و دنیا بوده است.
ما منحیث یک افغان که مشکلات خانهء خود را از همه خوب تر می فهمیم و خوب درک می کنیم متاسفانه این مشکلات در یک برنامه و پروگرام منسجم و منظم مطرح نشده و در این کنفرانس ها ابتکار عمل را به دست خود نگرفتیم.»


این در حالیست که نهادهای جامعه ی مدنی در افغانستان پیش از برگزاری کنفرانس استانبول تاکید داشتند که مقام های حکومت افغانستان باید با یک اجندای مشخص و جامع در این کنفرانس اشتراک کنند.

کنفرانس منطقه یی استانبول به روز چهارشنبه با شرکت نماینده های حدود 30 کشور و سازمان بین المللی به هدف کسب حمایت و گسترش همکاری کشورهای منطقه از پروسه ی صلح در افغانستان برگزار شد.

در عین حال برخی از آگاهان سیاسی اعلامیه ی را که در پایان این کنفرانس انتشار یافت، نیز مورد انتقاد قرار داده و می گویند که در این اعلامیه، عامل نا امنی ها در منطقه، افغانستان خوانده شده است.

محمود صیقل یکی از این آگاهان در مورد گفت:

« تمام ماده های اول این اعلامیه که بنام پروسهء استانبول بیرون شده است زیاد به این اشاره می کند که افغانستان مرکز مشکلات امنیتی است تا کسی دیگر.»

اما حکومت افغانستان کنفرانس استانبول را پردست آورد توصیف کرده و می گوید: در این کنفرانس کشورهای اشتراک کننده توافق کردند که برای حل مشکلات موجود در افغانستان همکاری می کنند.

جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجه ی افغانستان از آغاز پروسه ی استانبول به عنوان یکی از این دست آورد های این کنفرانس یاد آوری می کند:

« حکومت افغانستان از نتیجهء کنفرانس همکاری های منطقوی استانبول راضی است به این دلیل که ما بطور موفقانه توانستیم پروسهء استانبول را آغاز کنیم، پروسهء که ما امیدوار هستیم بر خلاف نشست ها و کنفرانس ها و ملاقات های ده سال گذشته در مورد همکاری های منطقوی، ابعاد اقدامات عملی را هم با خود دارد.»

قرار است در ماه دسمبر سالجاری میلادی نشست دیگر در مورد افغانستان موسوم به نشست بن دوم با حضور مقام ها و نماینده های 90 کشور جهان در آلمان راه اندازی گردد.

کارشناسان سیاسی به این باور اند که افغانستان باید از چنین نشست ها برای به دست آوردن تعهدات بیشتر جامعه ی جهانی استفاده ی اعظمی کرده و مسایل را با صراحت و به گونه ی واضح بیان کند.

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG