لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۲

ولسی جرگه در ارتباط جرگه عنعنوی به دو گروه تقسیم شد


چنین به نظر می رسد که ولسی جرگه افغانستان در موقف خود بر سر راه اندازی لویه جرگه عنعنوی در کشور یک بار دیگر به دو دسته یعنی مخالف و موافق تقسیم شده اند.

با آنکه ولسی جرگه افغانستان، برگزاری لویه جرگه عنعنوی را با اکثریت آرا مغایر قانون اساسی این کشور توصیف کرده است اما شماری از اعضای ولسی جرگه تاکید می کنند که، موضوع اشتراک وکلا در لویه جرگه عنعنوی به دور از اختلافات سیاسی نگهداشته شود.

گفته می شود که با وجود این تصمیم ولسی جرگه، حدود 150 عضو این جرگه به هدف اشتراک در لویه جرگه عنعنوی نام های شان را ثبت کرده اند. گل پادشاه مجیدی یکی از این وکلا است. او در اجلاس روز چهارشنبه ولسی جرگه در مورد اشتراک اش در لویه جرگه عنعنوی چنین گفت:

«تا جای که من معلومات دارم این جرگه مشورتی است، صلاحیت تصمیم آن محفوظ به ولسی جرگه و در مجموع به شورای ملی است. این مساله را رییس جمهور نیز به ما گفته است، من وعده می دهم که اگر در این جرگه فیصله صورت گیرد، اولین کسی که مخالفت خواهد کرد من خواهم بود. دوستان محترم باید متوجه باشند زیرا این جرگه برای مصالح ملی افغانستان است، در این جا نظریات سیاسی نباید باشد.»

اما شماری دیگر از نماینده گان مردم در ولسی جرگه که مخالف اشتراک در لویه جرگه عنعنوی هستند از هیات اداری ولسی جرگه می خواهند که از مصوبه ولسی جرگه در مورد موقف این جرگه در ارتباط به تدویر لویه جرگه عنعنوی حمایت کند.

به اساس معلومات هیات اداری ولسی جرگه، در هشتم ماه سرطان سال جاری در حالی که نصاب مجلس 126 تن بود همه به اتفاق آرا بر خلاف لویه جرگه عنعنوی رای دادند.

محمد عظیم محسنی از جمله وکلای است که این جرگه را مخالف قانون اساسی خوانده و می گوید:

«حتی برگزار کننده گان لویه جرگه عنعنوی آجندای این جرگه را نمی دانند، جناب رییس صاحب و هیات اداری اگر از مصوبات مجلس دفاع کرده می توانید خوب در غیر آن احترامانه استعفا بدهید.»

اما حکومت افغانستان از قبل آجندای لویه جرگه عنعنوی را اعلام کرده و گفته است که در این جرگه از نماینده گان مردم از مناطق مختلف کشور در مورد ایجاد روابط دراز مدت استراتیژیک میان افغانستان و امریکا نظر خواهی صورت می گیرد.

در همین حال عبدالرووف ابراهیمی رییس ولسی جرگه مساله اشتراک وکلا در لویه جرگه عنعنوی را وابسته به وکلا می داند و به گفته او در این مورد هیات اداری هیچ کاری کرده نمی تواند.

وی گفت:

« مخاطب شما من بودم که چرا از مصوبه مجلس دفاع نمی کنی و تطبیق نمی کنید. من یک نفر هستم هیات اداری که جمعاً 5 نفر اند. امروز شما وکیلان هستید که 152 تن ثبت نام کرده اید که در جرگه عنعنوی اشتراک می کنیم. همین شما وکیلان هستید من مثل شما ثبت نام نکرده ام.»

یکی از علت های که شماری از اعضای ولسی جرگه با برگزاری لویه جرگه عنعنوی مخالفت می کنند این است که آنان این را حق خود می دانند که در مورد موضوع که لویه جرگه عنعنوی راه اندازی می شود آنان به عنوان نماینده های مردم روی آن بحث کنند.

اما رییس جمهور افغانستان و مقامات کمسیون برگزاری لویه جرگه عنعنوی اطمینان می دهند که بحث های این جرگه جنبه مشورتی دارد و تصمیم نهایی به شورای ملی تعلق می گیرد.

قرار است لویه جرگه عنعنوی در هفته اخیر ماه جاری شمسی به اشتراک بیشتر از دو هزار تن در کابل برگزار شود.
XS
SM
MD
LG