لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۹

پیشنهادات ولسی جرگهء افغانستان به اشتراک کننده های نشست استانبول!؟


در حالیکه یک روز دیگر برای برگزاری کنفرانس همکاری های منطقوی استانبول باقی مانده است، کمسیون امور دفاعی و تمامیت ارضی ولسی جرگه ی افغانستان، پیشنهادات را به شرکت کننده گان این نشست ارایه کرده است.

رییس کمسیون امور دفاعی و تمامیت ارضی ولسی جرگه افغانستان به روز سه شنبه در نشست خبری در کابل، نشست استانبول را متفاوت از نشست های دیگر خوانده و باور دارد که این کنفرانس راه را برای رفتن بسوی کنفرانس بن دوم ساده تر می سازد.

در اعلامیه دوازده ماده یی که پیشنهادات در خصوص افغانستان به شرکت کننده گان کنفرانس استانبول ذکر شده، توسط رییس کمسیون امور دفاعی ولسی جرگه به خوانش گرفته شد.

در بخشی از این اعلامیه چنین گفته شده است:

« اتخاذ سیاست مسالمت آمیز و عدم مداخله در امور داخلی افغانستان، رعایت اصول احترام متقابل و همزیستی مسالمت آمیز، حسن هجواری با کشورهای همسایه افغانستان، اجتناب از سیاست های دور و مقطع یی زیان آور، همسویی در جهت مبارزه با افراط گرایی منطقوی، تشخیص و شناسایی منافع مشترک در بخش های مختلف، حمایت از پروسه صلح و امنیت در افغانستان.»

همچنان در این اعلامیه برای شرکت کننده گان نشست استانبول پیشنهادات دیگر در جهت رفع نگرانی کشورهای منطقه از حضور نیروهای ناتو در افغانستان و توافق بر یک اجندا و دیدگاه مشترک کشورهای منطقه برای کنفرانس دوم بن نیز تذکر یافته بود.

از سوی دیگر شماری از کارشناسان سیاسی به نتیجهء این کنفرانس به چشم شک نگریسته و می گویند به اندازهء که حکومت افغانستان نسبت به این کنفرانس آرزومند است، چنین نخواهد بود.
وحید مژده یکی از این کارشناسان در مورد گفت:

« کنفرانس استانبول نمی تواند کدام دستاورد زیاد داشته باشد و به نظر من نسبت به کنفرانس های دیگر ضعیف تر خواهد بود، اما به هر حال یک نشستی است بین کشور های که همسایهء افغانستان هستند و روی اوضاع افغانستان تاثیر گذار می باشند، تا همین حد یک امیدواری دیده می شود، اما انتظار امیدواری بسیار قوی را از این کنفرانس نباید داشت.»

کنفرانس استانبول فردا به هدف تقویت همکاری های منطقوی برگزار خواهد شد.

مقام های حکومت افغانستان انتظار دارند، در این نشست تعهدات تازه را از جانب کشور های منطقه به هدف تامین صلح و ثبات در افغانستان دریافت کنند.

اما تا حال مشخص نیست، این انتظار حکومت افغانستان برآورده می شود یا نه.
XS
SM
MD
LG