لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۰

جکوبسن: شبکه حقانی تلاش دارد در کابل مراکز خود را ایجاد کند


جنرال کارستن جکوبسن سخنگوی آیساف
جنرال کارستن جکوبسن سخنگوی آیساف
با آنکه مقام های برجسته یی ایالات متحده امریکا، گفتگو های صلح میان واشنگتن و شبکه حقانی را تایید کرده اند، اما آیسف روی مبارزه یی جدی با این شبکه تاکید می کند.

جنرال کارستن جکوبسن سخنگوی آیساف می گوید که شبکه حقانی مسوول فعالیت های زیاد تخریبی در افغانستان است و در این روزها می کوشد تا مراکز اش را در کابل ایجاد نماید. اما او علاوه کرد که نیرو های بین المللی سعی می کنند تا شبکه حقانی به این هدف اش دست نیابد و به گفتهء سخنگوی آیساف، در این زمینه همکاری پاکستان نیز ضرور است:

«نیرو های آیساف و افغان عملیات مشترک را به هدف سرکوبی مخالفین مسلح در کابل، جنوب کابل و ولایات شرق افغانستان به تازه گی راه اندازی کردند. در این عملیات که رهبری آن را نیرو های افغان به عهده داشتند حد اقل 20 تن از افراد شبکه حقانی کشته و بازداشت شدند. هدف شبکه حقانی داشتن کنترول بیشتر در شرق افغانستان و دسترسی به کابل از استقامت جنوب است اما اجازه یی این کار را برای افراد این شبکه نمی دهیم.»

آقای جکوبسن که به روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل حرف می زد گفت که یک بر چهارم حصه افراد شبکه حقانی در پاکستان به سر می برند.

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در تازه ترین اظهارات خود روی موجودیت این شبکه در پاکستان تاکید کرده و گفته است که نه تنها شبکه حقانی بلکه شورای کویته نیز از حمایت ادارات حکومتی پاکستان برخوردار اند.

در حالی که آیساف خواهان ادامه مبارزه با شبکه حقانی شده است، هیلاری کلنتن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا چند روز پیش در سفر به اسلام اباد از مذاکره مخفیانهء واشنگتن با این شبکه پرده برداشت. او گفت که این گفتگو ها به همکاری حکومت پاکستان قبل از آنکه سفارت امریکا در کابل هدف حملات شبکه حقانی قرار بگیرد انجام شده بود.

کدام یکی از این راه ها ، گفتگو و یا مبارزه با شبکه حقانی موثر خواهد بود؟ محمد یونس فکور یکی از کارشناسان مسایل سیاسی پاسخ می دهد:
«من فکر می کنم که هر دو راه آن موثر است، به خاطری که کسی را که همرایش می جنگیم باید یک راه مذاکره باز باشد. به همین لحاظ است که استراتیژی دوگانه روی دست گرفته شده که عملیات نظامی جمع عملیه سیاسی. فکر می کنم که این موثر تر است مثل که گفته می شود که اگر شما اسلحه را بر زمین نگذارید و به پروسه سیاسی یک جا نشدید، ما با شما می جنگیم و این راه منطقی تر و موثر تر است.»

ایالات متحده امریکا، شبکه حقانی را متهم می کند که در حملات بر سفارت این کشور در کابل و بمب گذاری در یک موتر باربری در ولایت میدان وردک که باعث جراحت 77 سرباز امریکایی گردید دست داشته است.

کارل لیون رییس کمیته خدمات نظامی سنای امریکا اخیراً هشدار داد که اگر پاکستان شبکه حقانی را هدف قرار ندهد، ایالات متحده این حق را دارد تا برضد این شبکه اقدام کند.

آگاهان مسایل سیاسی در افغانستان می گویند که در این اواخر دیدگاه امریکا در برابر پاکستان تغییر کرده و مقام های ایالات متحده از اسلام آباد می خواهند تا ارتباط خود با شبکه حقانی را قطع کند.


ستار فروغ
XS
SM
MD
LG